måndag 16 februari 2009

Italienska köttbullar.

Idag serverades det italienskt hemma hos oss, köttbullar i tomatsås!

Italienska köttbullar
4 port Spiralpasta (fusilli)
500 gram Köttfärs
1 Gul lök
1 Vitlöksklyfta
2 msk Persilja
3 msk Parmesan (nyriven)
1 Ägg
2 dl Ströbröd
½ Citron
Vetemjöl Grillkrydda
Salt & peppar

Sås:
1 burk Krossade tomater
½ msk Oxfond (konc.)
2, 5 dl Vatten
1 Vitlöksklyfta

Finhacka lök, vitlök och persilja. Riv ost. Lägg i bunke med köttfärs, ströbröd, ägg, rivet citronskal och citronsaft, lite salt och peppar. Blanda väl. Häll ett lager vetemjöl på en tallrik. Strö ett tunt lager grillkrydda över.Forma köttbullar och rulla i mjölet. Hetta upp stekpanna med olja.Stek köttbullarna på medelhög värme tills de är genomstekta och har fått en fin färg. Lägg över köttbullarna på hushållspapper. Använd fettet i pannan till såsen.Häll i såsingredienserna och rör om. Koka upp och lägg i bullarna. Småkoka 10-15 minuter på låg värme. Späd vid behov med lite vatten. Servera med nykokt pasta.

Köttbullarna vart supergoda och var väldigt saftiga. Köttbullarna kommer jag definitivt att göra igen, de vart en favorit. Men jag tror kanske att vi hoppar över såsen nästa gång, eller gör den lite mildare. Såsen tog över smaken så man gick miste om smaken från de goda köttbullarna.

//Hanna


7 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! =D

enAnnan sa...

Ungefär såhär gör jag oxå, men jag gör tomatsåsen utan fond, med lite olivolja och örter, och bullarna utan ströbröd och parmesan.
Sedan äter vi med spaghetti och hyvlad parmesan. En av mina söners favoriträtter!

Anonym sa...

Mums så gott! Älskar pasta :D

Hälsningar Nadja

Anonym sa...

köttbullar i tomatsås är så gott. det är lite annat att köttbullar med snabbmakaroner som man lagade åt sig själv när man var ensam hemma i tonåren ;) ett tips är att ha en skvätt rödvin tomatsåsen, det blir supergott =)

Sanna sa...

Det är verkligen gott med köttbullar i tomatsås! För flera år sedan fick jag en variant, troligen ungersk, där köttbullarna var riktigt stora. De var kryddade med mycket vitlök och paprika och ngt till som jag inte kommer ihåg. Det var även ris blandat i bollarna och sen låg allt i tomatsås... ska se om jag kan få tag i receptet... var himla gott

Anonym sa...

Gott säger jag bara! Köttbullar i tomatsås är barnsligt gott! måste testa ditt recept också! Ha de så bra!

Hanna sa...

Kalasgott: Absolut inte, jag har varit in och tävlat! =)

Sandra: Mmm... =)

EnAnnan: Låter helt klart som en favoriträtt! =)

Nadja: Samma här!

Carolina: Ska jag testa nästa gång!

Ayla: Ja dom lät ju jättespännande!!

Kryddburken: Köttbullarna var kanongoda!!