söndag 8 februari 2009

Köttfärspiroger.


Ja som sagt, mamma och jag bakade piroger idag. Recept på pirogdeg letade vi fram och modifierade bara en aning och fyllningen gjorde vi helt efter eget smak och tycke.

Strömqvist's Köttfärspiroger
500 g köttfärs
1 pkt bacon
2 mötter, grovrivna
rotselleri, lika mycket som morötterna
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
tomatpuré
chilisås
ketchup
1 köttbuljongtärning
cayennepeppar
tabasco
salt, pepparmix

Hacka lök, riv morötter och rotselleri fräs i lite olja tillsammans med en pressad vitlöksklyfta i ett par minuter. Flytta över till en gryta. Strimla bacon och stek i ett par minuter. Lägg på ett hushållspapper och låt rinna av. Stek sedan köttfärsen, salta och peppra. Hacka baconet i ännu mindre bittar och låt det steka med färsen. När köttfärsen är färdigstek flyttar du över även den till grytan. Tryck i tomatpuré, ketchup och chilisås. Svårt att säga hur mycket men ungefär 2 dl chilisås, ½ dl tomtpuré och ½ dl ketchup. Späd ut med 1 dl vatten. Smula i en buljongtärning, låt det puttra i ett par minuter och smaka av med tabasco, cayennepeppar, salt och pepparmix. var inte rädd för att krydda, det ska vara lite sting i köttfärsröran.

Dela pirogdegen i mindre delar och stansa ut runda plattor. Lägg på fyllning på ena halvan av den runda plattan och lämna även ett par centimeter i kanten. Vik ihop och tryck ihop i kanten med en gaffel. Lägg upp pirogerna på bakplåtsklädda plåtar. Låt jäsa ca 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Grädda pirogerna i nedre delen av ugnen i 225 grader ca 15 minuter, när de har fin gyllenbrun färg är de klara.

Pirogerna fick högsta betyg av Joel, han satte i sej en hel påse när jag kom hem! =)

//Hanna



3 kommentarer:

Anonym sa...

Först Lina, och nu du! Åh, vad jag blir sugen på piroger. Häromdan läste jag på en annan blogg om en som åt calzone, du vet bubbla pizzan, tror inte jag har ätit det sedan jag var liten, men det såg så gott ut! Måste nog äta pizza/piroger snart, eller kanske bara en jättesmörgås. :)

lina sa...

Åh, bacon i ska jag testa nästa gång. Kan tänka mig att det ger bra smak. Tack för tipset!

Hanna sa...

Emma: Calzone har jag nog inte käkat sedan skolan, så det var längesedan för mej också. Men nu vart jag sugen!

Lina: Ja, testa det!