tisdag 3 februari 2009

Mangokyckling

Karibisk mat är också något som toppar min matlista, därför var jag ju tvungen att köpa förra veckans kokbok med Expressen. Idag testade jag första receptet ur den, kommer definitivt att bli flera!

Mangokyckling
6 kycklingfiléer
2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 msk smör

Sås:
1 purjolök
1 röd paprika
1 msk smör
1 hönsbuljongtärning
3 dl vatten
1½ msk kinesisk soja
2 tsk sambl olek
3 dl creme fraiche
3 msk mangochutney
1 stor el 2 små mangos

Skär ansad purjolök och strimla paprika, fräs ett par minuter i smör, ställ åt sidan. Salta och peppra kycklingfiléerna. Bryn dem i stekpanna i smör 2-3 min per sida. Lägg på ett lock oxh stek färdigt på medelvärme ca 8 min. Medans kokar du upp såsen, smula ner buljongtärningen i vatten och tillsätt soja, sambal olek, creme fraiche och mangochutney. När kycklingen är färdig häller du över såsen och paprika och purjolöken. Halvera mangon, följ den platta kärnan och ta bort den. Skär bort skalet och skär fruktköttet i bitar, lägg ner i grytan. Servera med kokt ris och sallad.

Det här receptet var för 6 portioner, något jag missade helt, jag tyckte att det var mycket sås! =) Det var en väldigt god middag ialla fall, den färska söta mangon bröt av det lite starka perfekt! Kanske skulle jag tagit lite mindre soja och lite mer chutney om jag gjorde den igen...

//Hanna

4 kommentarer:

Rebecca sa...

Vad snygg bloggen blivit! Och vilken härlig kycklingrätt.

Anonym sa...

vad fin bloggen blivit :) kycklingen måste jag testa. ser god ut :)

Hanna sa...

Rebecca: Tackar! Kycklingen rekommenderas!

Karin: Tack! =) Gör det, den var god!

Anonym sa...

Dethär receptet ska jag spara, låter supergott!
Så snygg bloggen har blivit!!