måndag 30 juni 2008

Spaghetti Vesuvio.

Idag testades ännu ett pastarecept ur Bar Italia. Grunden är en enkel tomatsås, sedan tillsätter man mozzarella och parmesan som smälter av värmen. Namnet har rätten fått eftersom berget av spagetti med sås och smältande mozzarella kan liknas vid lavan som rinner ner för vulkanen Vesuvio. (Inte för att min på något vis liknar en vulkan.)

Spaghetti Vesuvio
500g spagetti
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
3 msk olivolja
2x500g passerade tomater
salt, nymalen svartpeppar
250g mozzarella
50 g nyriven parmesan.

Koka upp pasta vattnet. Finhacka löken och krossa vitlöken. Fräs dem utan att de tar färg i olivoljan. Tillsätt de passerade tomaterna och låt koka ihop utan lock. Såsen ska tjockna och bli mörkare röd. Smaka av med salt och nymalen peppar. Skär mozzarellan i små tärningar. Koka pastan och häll av den. Blanda pastan tillsamman med den rivna parmesanen, tomatsåsen och mozzarella. Ät med ett gott bröd och en sallad!

Pastan vart riktigt god. Det var inte så många ingredienser och inte så mycket jobb. Jag gillar ju stark mat så jag toppade med sambal olek i vanlig ordning.

Ikväll har jag varit och tränat Forza, det har varit uppehåll ett tag så vi får väl se hur armarna känns i morron.
//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja visst är det! jag är så nöjd! din pastarätt lät inte LITE god heller. santa lucia har ju någon lite lyxigare variant av sin mozzarella, den rekommenderas verkligen, den är värd varenda krona extra :)

Anonym sa...

Vad sugen jag blev på en rejäl tallrik pasta nu! Men på tal om namnet, det låter vettigt men det första jag tänkte på var faktiskt pizzan när jag läste namnet, inte vulkanen *rodnar* har nog ätit liite för mycket snabbmat i mina dar ;)

Hoppas halsen blir bättre!

Hanna sa...

Carolina: den ska jag testa nästa gång!
Emma: haha =) fast jag förstår dej,pizza är nog det man tänker på i första hand!