tisdag 17 juni 2008

Falafel med bulgurwok och två såser!


Så, idag vart det alltså falafel hemma hos mej, tack för serveringstipsen! Jag åt det tillsammans med fullkornsbulgur blandat med wokgrönsaker, en varm het tomatsås och kall vitlökssås. Det vart riktigt gott! Jag vet inte riktigt hur konstistensen på falafel ska vara eftersom jag inte har ätit det tidigare... men jag tror inte riktigt att jag fick till den, det var lite degigt som, det var riktigt svårt att få till några bullar av det. Jag kan absolut tänka mej att göra det här någon fler gång för smaken var det inget fel på!

Falafel
1 burk kikärter, 400 g
1 gul lök
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk mald spiskummin
1/2 tsk salt
1/2 dl hackad bladpersilja
2 krm harissa eller sambal oelek
2 msk majsstärkelse
3 msk Arla smör-&rapsolja

Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och hacka löken. Mixa kikärter, lök, vitlök, spiskummin, salt, persilja, harissa, majsstärkelse och 1 msk smör-&rapsolja. Forma smeten till små ovala, platta bullar. Stek dem på medelvärme i smör-&rapsolja i en stekpanna ca 2 min på varje sida.

Konsistensen berodde nog på mej och inte receptet skulle jag tro.

//Hanna

1 kommentar:

Bob sa...

Hej

hittade ditt recept när jag letade en bra sås till falafel... Prova med torkade kikärtor som du bara blötlägger i 8-12 timmar & sedan mixar med dom övriga ingredienserna. Kikärtor på burk är ofta kokta & då blir smeten lätt för lös!

/Peace