torsdag 5 juni 2008

Spaghetti all'amatriciana


Jag är med i en Matbokklubb som heter Mat och njutning och igår damp det ner ett paket från dom. Jag öppnade och såg den Italienska kokboken Bar Italia av bla Tomas Tengby. Fasen tänkte jag, jag hade glömt att avbeställa den, den boken var jag inte alls intresserad av... tills jag började att bläddra i den! Vilka härliga recept, allt från pasta och risotto, till brödbakning och mackor samt hemmagjord glass och små härliga kakor. Dagens middag vart ett av pastarecepten i den.

Spaghetti all'amatriciana
500g spaghetti
150g pancetta, sidfläk eller bacon
2 msk olivolja
lite torkad peperoncino
1 gul lök
500g passerade tomater
salt, nymalen peppar
50g nyriven pacorino

Skär fläsket i tärningar. Fräs det på låg värme i olivoljan så att fettet smälter, men utan att det tar färg. Tillsätt peproncinon. finhacka löken och fräs den i pannan utan att den tar färg. Tillsätt tomaterna och låt sjuda ihop så att såsen mörknar och skiktar sej lite. Koka pastan al dente. Smaka av såsen med salt och nymalen peppar. Blanda pastan med såsen i en skål. Blanda ner pastan med såsen i en skål. blanda ner hälften av pecorinon och ställ fram resten till servering. Toppa med lite bladpersilja!

Peperoncino är en chilipeppar växt som används främst i södra Italien och jag har läst att piripiri kan användas för att uppnå samma hetta. Jag hade chiliflingor hemma som jag använde, sedan bytte jag ut osten mot parmesanost. Chiliflingorna var lite lama i smaken så därför blandade jag i lite sambal olek på min tallrik! Både jag och Joel tyckte att det här var en jättegod pastarätt. Enkel att göra, få ingredienser, såsen ska ju stå och puttra ett tag men sammanlagt är man väl klar på 30-40 minuter.

I morron ska jag och Sara cykla Jämthjulingen med mamma och Anna-Karin, det är en cykeltävling på 4,1 mil. Cykeltävling känns lite lustigt att skriva faktiskt, vi är ju inte där för att tävla, mest för att cykla. Ganska komiskt är att jag har fått låna mej både cykel och hjälm!

Vart det någon som såg Ala Emma ikväll på kanal5? Vad tyckte ni?
//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till!!

M. sa...

Tittar in för att önska dig lycka till på Jämthjulingen samt önska dig en riktigt bra nationaldag:)

Hanna sa...

Tack så mycket!
Ha en trevlig nationaldag ni också!

lina sa...

Åh, vad gott det ser ut!

Anonym sa...

Ser väldigt gott ut! Vackra färger.
Nä, tyvärr jag missade a la Emma, hur var det?

Hanna sa...

Lina: Det var riktigt gott, rekommenderas!

Emma: Jag gillade det! I det avsnittet for hon runt i mexico och letade efter den perfekta tacosen.