torsdag 12 juni 2008

Kyckling med paprikasås.


Dagens middag vart strimlad kycklingfilé marinerad i balsamvinäger, vitlök, salt och peppar tillsammans med ris och en sås av grillad paprika. Såsen var det tänkt att man skulle servera till pasta.

1 burk grillad paprika i olja, ca 200 g avrunnen paprika
1-2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
4 msk grovt hackad persilja
1 dl grädde
2 dl vattenmajsena + vatten till redning
salt och svartpeppar

Låt den grillade paprikan från burk rinna av i sil innan den strimlas. Spara olja från burken till såsen. Skala och skiva den gula löken. Hacka persiljan. Fräs paprika och lök lätt i en knapp matsked olja från paprikaburken. Tillsätt hackad persilja och pressa i vitlöksklyftan. Slå i grädde och vatten. Koka upp, red av med majsena och sjud såsen 5 minuter. Salta och peppra.

Såsen vart god, men jag tror inte att jag skulle vilja ha enbart den till pasta faktiskt. Annars.... är jag mest sur. Tappat ork och lust känner jag, har inte varit ut på morgonpromenad på hela veckan, vill bara sova, helst hela dagen! Kanske beror det på vädret, det har ju mest regnat. Nu gillar jag regn, men då vill jag ha ett rejält ösregn lite då och då. Inte mulet och grått flera dagar i rad.

Inom loppet av fem minuter nu i eftermiddag lyckades jag förstöra stegräknaren, förstöra min sko (har haft skorna i 1 mån), bränna tungan och spilla röd sås på min nytvättade vita tröja. I morron är det fredag och jag och Joel ska på Innefickan och käka.... då ska jag vara piggare och gladare!

Ha en trevlig torsdagskväll!
//Hanna

1 kommentar:

annamaria sa...

vad gott! Jag gillar grillad paprika, smidigt med burkpaprika så här på sommaren när det gärna får vara smidigt. Men det doftar så underbart när man grillar den i ugnen. Trevlig helg!