tisdag 26 februari 2008

Burgare med inlagd savoykål.


I dag var det dags för hemgjorda hamburgare. Hamburgaren käkade jag med fullkornsbröd, hamburgerdressing, rödlök, inlagd savoykål och skivad gurka. En hamburgare räckte gott och väl för att mätta magen. Savoykålen var stark i dag också, men jag bestämde mej för att köra på den i alla fall. Jag bad Joel smaka på den och han tyckte visserligen att den var stark, men att den var god-stark.

Hamburgare
500g köttfärs
3 msk ströbröd
4 msk vatten
1 gul lök
salt, peppar, tacokrydda

Blanda vatten och ströbröd i en bunke och låt det stå ett tag. Hacka löken. Blanda ner löken och köttfärsen i bunken och krydda. Forma till biffar i önskad storlek, stek på medelvärme.
Hannas hamburgerdressing
Ett par rejäla matskedar fettfri majonäs
1-2 mindre skedar med bostongurka
2-3 sprut med ketchup
1 sprut senap
majs
cayennepeppar, chilipeppar, tacokrydda

Blanda alla ingredienser.


Savoykålen var riktigt god till burgarna, kommer alldeles säkert att göra det igen. Fast då kommer jag nog att försöka få tag på spetskål istället.
//Hanna

3 kommentarer:

Anette sa...

Så det blev äntligen hemlagade hamburgare nu då.. blev det så gott som du förväntat dig? Det såg då gott ut... jag gillar ditt recept på dressingen... "ett sprut" =) hur hårt och hur länge ska man trycka för "ett sprut då"
kram/Mor

Anonym sa...

Å, vad gott det ser ut!!!

Hanna sa...

Det var gott! =)

Man får spruta tills man tycker att det smakar bra helt enkelt. ;)