onsdag 20 februari 2008

Borsjtij

Kylskåpsrensningen fortsätter. Vad gör man med en påse rödbetor? Borsjtij!! Faktum är att jag inte har käkat rödbetssoppa sedan vi var i Ryssland, och det var väl en si så där.. 10-11 år sedan. Och om jag inte missminner mej så tyckte jag inte alls att det var speciellt gott. Men smaken ändras ju så där för tänkte jag testa det en gång till.

Borsjtij
5-6 rödbetor
1 morot
1 bit vitkål
1-2 lökar, beroende på storleken
1 l köttbuljong
1 msk vitvinsvinäger
1 lagerblad
salt, vitpeppar, svartpeppar

Riv moroten och alla rödbetor utom en. Skiva löken och riv vitkålen med en osthyvel. Fräs grönsakerna ett par minuter, tillsätt sedan köttbuljongen, salt, vitpeppar och svartpeppar och lagerblad. Koka på svag värme i 30 minuter. Riv den sista rödbetan och rör ner i soppan. Smaka av med vinäger, salt och peppar. Toppa soppan med lätt créme fraiche och persilja, servera med ett gott bröd.

Vissa föredrar släta soppor, själv vill jag ha något att tugga på så jag rev allting grovt. Den här gången tyckte jag att rödbetssoppa var riktigt gott. Jag kryddade ganska bra med svartpepparn så det var lite hetta i soppan.


//Hanna

5 kommentarer:

lina sa...

Åh, jag älskar rödbetssoppa och har längtat efter det!!! Men övriga familjen har svårare för det, därför äter vi det väldigt sällan...blir riktigt sugen nu!

Anonym sa...

Åh, gott! Jag gjorde rödbetssoppa tidigare i vinter, hur gott som helst! Jag använde rödvinsvinäger för lite mustigare smak. Det är ju ganska lite kryddor i det ryska köket, så man får använda mycket svartpeppar och persilja :)

Anonym sa...

Tack för tipset! Vi brukar äta soppa en gång i veckan, men det blir oftast samma, lika hela tiden. Rödbetssoppa är ju jättegott! Är du sjuk?

Hanna sa...

Lina: Min sambo påstod att han inte tyckte om rödbetssoppa, så jag gjorde bara till mej själv, men det slutade med att han åt också!

Jenny: rödvinsvinäger, det ska jag testa nästa gång!

Åsa: jag tänkte försöka att äta soppa en gång i veckan, vi får väl se hur det går... Ja, jag har åkt på en förkylning, just nu sitter jag i soffan med halsduk och filt på mej och en rulle toapapper bredvid mej som snart är slut. Börjar bli lite öm i näsan.

Anonym sa...

Jag har också en påse rödbetor i kylen...ska göra rödbetsbiffar i helgen men av resten kanske jag skulle testa rödbetssoppa? Har aldrig ätit det.