torsdag 5 februari 2009

Riktig husmans!


På torsdagar är det Joel som lagar mat hemma hos oss eftersom jag far och tränar direkt efter jobbet. Jag önskade stuvade morötter till middag, har varit sugen på det sedan jag var hemma hos pappa senast och de åt det. Jag tog en lite tallrik jag också, men jag skulle ju hem och laga middag! Joel är en jäkel på stuvning, han gör den riktigt god, skulle tro att han har en del hemliga knep, det här receptet letade jag fram på internet.

Stuvade morötter
600 g morötter
2,5 dl vatten
0,5 tsk salt
2 msk smör
3 msk vetemjöl
4 dl mjölk och grönsaksspad
0,5 tsk salt efter smak
0,5 krm vitpeppar (efter smak)

Ansa och skär morötterna i mindre bitar. Koka upp vatten och salt. Tillsätt morötterna. Koka i ca. 10 minuter eller nätt och jämnt mjuka. Grönsaksspadet skall användas i stuvningen. Smält smöret i en kastrull på svag värme och rör ner mjölet. Späd med vätska (3-4 dl mjölk och grönsaksspad) under omrörelse. Låt koka i 3-5 minuter. Lägg i grönsakerna och smaksätt med salt och peppar. Servera till stekt falukorv och kokt potatis.

Ikväll är jag alldeles slut! Förra veckans step/int-pass leddes av en inhoppare, tyvärr vart det inte alls ett bra pass. Sara och jag vart knappt svettiga och hade en massa energi kvar efteråt. Idag var vanliga instruktören tillbaka och med ny koregorafi och satan vad jag tog i. Kom hem och käkade middag och sedan har jag bara legat under filten i soffan och inte velat kliva upp! Men det är skönt, det är så det ska vara!!

I morron är det fredag!
//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mums! stuvade morötter är såå gott! :)

Anonym sa...

Joel får väldans gärna ge mig en lektion i hur man stuvar för jag är totalt värdelös på det.. men jag gillar ju stuvade grejer ju! :) Ha en kalasbra helg!

Anonym sa...

Mums så gott det ser ut!

Anonym sa...

åh här fanns det mycket gott! :D

Anonym sa...

Min träningsverk idag är inte att leka med;o

Hanna sa...

Kardemummagumman: Ja visst är det!

Anna: Joel får sköta stuvningen hos oss när det ska till, jag är inte heller så bra på det!

Nadja: Det var det! =)

Filibaba: Vad kul att du tycker det!

Sara?: Mmm, det känns vill jag lova!