söndag 8 februari 2009

Flygande Jakob.

Flygande Jakob har inte jag ätit sedan skolan... och den var inte speciellt god. (Och då var jag faktiskt en sån som gillade skolmaten) Men nu bestämde jag mej för att göra det själv, grillad kyckling, bacon, chiligrädde och banan kan ju inte vara annat än gott! Tydligen ska det vara vispad grädde som man blandar med chilisås, det uppfattade inte jag så jag hade mellangrädde som inte är vispbar hemma, min Flygande Jakob vart en lite smalare variant då.

Flygande Jakob
1 grillad kyckling
1 paket bacon (nästa gång ska jag ta två!)
2,5 dl mellangrädde
2 dl lätt créme fraiche
2-3 dl chilisås
2 bananer
jordnötter
riven ost
salt, peppar

Dela kycklingen, bena ur och skär köttet i mindre bitar. Strimla och stek baconet knaprigt på medelvärme, låt rinna av på ett papper. Blanda kyckling och bacon i en ugnssäker form. Lägg på bananskivor. Rör ihop grädde, créme fraiche och chilisås, smaka av med salt och peppar. Häll över kycklingen, riv över lite ost och ställ in i ungen 200 grader ca 15-20 min. Servera med kokt ris och jordnötter!

Idag var Sara och jag i väg och tränade sedan kom Niklas och hämtade oss också for vi hit och lagade middagen. Strax ska vi till att spela BingoLotto! =)

Annars har det varit en riktigt bra helg, har busat och myst med lill-lillebroren, har kollat på melodifestivalen hemma hos mamma och idag tog vi och bakade piroger. Lägger upp recept och bild senare!

//Hanna

4 kommentarer:

lina sa...

Jag har lite svårt för flygande jakob faktiskt. Det är gott, men det blir så himla mäktigt på nåt sätt. Kanske borde ge det en chans till.

annamaria sa...

Perfekt mat på fredagen, snabbt gott och mysmat!

Hanna sa...

Lina: Ja, som sagt, jag har inte gillat det innan. Men nu tyckte jag att det var gott!!

Annamaria: Ja verkligen!

Anonym sa...

Flygande jakob har jag alltid gillat. Bra att du påminnde mig om det=)