måndag 23 februari 2009

Panerad rödfisk.

I´m back!! Helgen har spenderats hemma hos min mamma. I lördags hade vi bestämt oss för att testa något nytt spännande recept men när vi satt och bläddrade i mattidningarna så dök en bild på pannbiff med stekt lök upp och det såg så gott ut att det fick bli det! Till efterrätt testade vi något nytt iofs, men det får mamma blogga om, det var hon som lagade maten. Själv lagade jag ingenting, jag satt mest och pysslade hemma hos mamma och igår åt jag middag hemma hos pappa. Har haft en tokbra helg! Idag vart det fisk till middag, paneringen gick betydligt bättre än förra gången, vet inte alls vad jag gjorde för knasigt då.

Panerad rödfisk med gräddfilssås
500g rödfisk
mjöl
ägg
ströbröd
havsörtsalt, citronpeppar

Gräddfilssås
1 frp gräddfil
2-3 msk bostongurka
havsörtsalt, citronpeppar

Blanda ihop gräddfil och bostongurka. Smaka av med salt och peppar, ställ in i kylen. Vänd fisken först i vetemjöl, sedan ägg och sist ströbröd som du blandat med havsörtsalt och citronpeppar. Stek på medelvärme 2-3 minuter på vardera sida. Servera med kokt potatis, gräddfilssås och en sallad.

Jag har aldrig ätit rödfisk tidigare men de sålde det rätt billigt på Coop så jag köpte med mej en påse hem. Fisken var god och funkade riktigt bra att panera.

Nu är det dags för spinning!
//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

skönt ibland när någon annan lagar maten... =)
själv har jag bakat mest hela helgen.
(leilabakar.blogg.se)

enAnnan sa...

Ser som vanligt väldigt gott ut. :)

Här är också stekt panerad fisk en favorit.

Anonym sa...

Aldrig hört talas om den fisken förut!
Ska ta och googla lite...

Hanna sa...

Leila: Ja visst är det de!

enAnnan: Jag förstår inte varför man inte gör det oftare, det går ju så fort!

Emma: Det hade inte jag heller!!