måndag 2 februari 2009

Kotlett i lergryta.



Idag vart kotletterna äntligen gjorda! Lergryta är underskattat, vad gott det blir!

Kotlettgryta
4 fläskkotletter
5 potatisar
3 morötter
2 gula lökar
5 dl buljong
timjan
2 msk tomatpure
1 krossad vitlöksklyfta
salt, peppar

Skala och skär potatis, morötter och lök i skivor, varva i den genomfuktade lergrytan. Krydda kotletterna och lägg på dem. Rör du buljongen med tomatpure och vitlök, häll över blandningen. Lägg på locket och ställ in formen i ugnen, 250 grader 45-55 minuter.

Maten ska stå i ungnen ganska länge, men då sköter den sej själv i alla fall. Jag har varit ledig från jobbet i dag eftersom jag skulle till tandläkaren och på hälsocentralen så mej gjorde det inget. Tandläkarbesöket gick både bra och dåligt. Jag hade inga hål eller början till hål och det är ju bra!! Däremot har jag haft ont i munnen och kinden sista veckan och det visar sej att min visdomstand ligger och skaver in mot kinden så den måste jag dra... det var dåligt!! Dessutom fanns det ingen tid att dra den förräns i maj!! =S

//Hanna

10 kommentarer:

fruktsallad sa...

Oh, jag har ju en lergryta liggandes i kökssoffan. Jag måste ta mig i kragen och laga lite i den! Verkar toppen!

Anonym sa...

Åh, har du en lergryta!!?? Nu blir jag jätteavundsjuk för jag har alltid víljat laga något i lergryta och de där kotlettera såg aldeles jättegoda ut!

annamaria sa...

Får nog gå på loppis o köpa mig en lergryta. Så smidig matlagning.

Anonym sa...

Ser så gott ut. Har en lergryta men använder den tyvärr alldeles för sällan.

Karin/Rosa maränger
(rosamaranger.blogg.se)

Sanna sa...

mmm... vad gott! kanske jag vågar mig på att testa detta. Tycker annars att kotlett kan bli så torrt men jag misstänker att det inte blir det i en gryta.. tror du det funkar även i en metallgryta typ kockums..

Hanna sa...

Fruktsallad: Do it! =)

Anna: Egentligen är det mammas som jag har lånat hem... på odestämd framtid, hon har nämligen två!

Annamaria: Ja, det är det verkligen!

Karin: Ja, jag ska försöka ändra på det! =)

Ayla: Det borde det göra! Men det blir nog inte riktigt samma smak!

Anonym sa...

Ser supersmarrigt ut! Lergryta underskattas tyvärr, det blir så mycket saftigare vad man än lagar i den.

Hanna sa...

Nadja: Ja visst blir det det! Riktigt gott!

Anonym sa...

Ja men absolut! Lergrytan borde man använda oftare! Den brukar bli lagomt dammig här hemma mellan varven så det är på tok för sällan den används! :-D

Anonym sa...

Ser jättegott ut!Ska skaffa mig en lergryta:)