fredag 27 februari 2009

Italienska hamburgare

Jag har varit sugen på hemmagjorda burgare hur länge som helst, idag vart det äntligen av. Det vart italieninspirerade burgare med en massa goda smaker! Vi gjorde av 250g, räckte till 3 st.

Italienska hamburgare
grovt bröd
250 g köttfärs
1 msk vatten
2 msk ströbröd
1 lite gul lök
1 vitlöksklyfta
salt, peppar
timjan, rosmarin

mozzarellaröra
1 mozarellaboll
soltorkade tomater, typ 10
svarta oliver
basilika

pestodressing
créme fraiche
pesto

ruccola
röd lök

Börja med att blanda créme fraiche och pesto, ställ in i kylen. Blanda ströbröd och vatten och ställ det åt sidan medan du hackar löken., Blanda köttfärs, lök, pressad vitlök, timjan, rosmarin, salt och peppar. Forma till biffar och stek på medelvärme ca 4-5 min på varje sida. Grilla gärna bröden i ugnen 150grader typ 5 minuter. Hacka mozzarella, soltorkade tomater och oliver, blanda tillsammans med basilika. Ta ett bröden, lägg på mozzarellaröran och sedan burgaren, toppa med ruccola, skivad rödlök och pestodressing.

Som jag nämnde i går så ska vi i väg på bio ikväll! Ska se män som hatar kvinnor, har läst alla tre böckerna och älskar dom så jag är väldigt förväntasfull. Det brukar dock inte vara så bra när man har stora förväntningar, men jag kan inte tänka mej annat än att jag gillar filmen!

//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vilka fina hamburgare... det ser ut som hämtat ur en kokbok ju!! Sådär fina blir aldrig mina! Hoppas ni får kul på bion.... vi har också tänkt gå och se den filmen imorgon eller på söndag så jag förväntar mig en recension av dig innan ;P

Anonym sa...

Hur var filmen?
Mattias och jag ska se den ikväll och jag har också jättestora förväntningar, trots att filmen sällan är som boken.

Hanna sa...

Anna och Åsa: Filmen var riktigt bra!! Men det är klart, böckerna är ju alltid bättre än böckerna.

lina sa...

Ser otroligt gott ut! Älskar burgare!!!