lördag 2 januari 2010

Recept på kolbullar

Jag vet att jag har lagt upp något kort på kolbullar tidigare men har inte lagt upp något recept. Det beror på att jag aldrig har gjort kolbullar själv, men nu har jag tagit reda på ett recept. Kolbullar är enkla att göra men mycket goda, rätt flottiga dock!

Kolbullar
2 hg saltat tärnat fläsk, gärna bacon
3 dl vatten
2 dl vetemjöl
0.5 tsk salt
Flytande margarin

Smält margarin i gjutjärnspanna ovanför elden, lägg ner lite fläsk och låt det stekas knaprigt. Häll över smet, den ska bli ungefär dubbelt så tjock som en pannkaka. Stek på båda sidorna, servera med lite lingonsylt.

Grabbarna fixade smet till kolbullar till lunch på nyårsafton och Crippe stekte kolbullar till alla. Perfekt nyårslunch! =)

//Hanna

7 kommentarer:

emman sa...

Kolbullar är så gott! :D Beror säkert på omständigheterna också, jag har ätit det efter att vi pimplade. Det var kallt ute o det blev varmt med brasan :D

Pinglan sa...

Så, gott. Synd att man inte äter det så ofta.

Hanna sa...

Emman: Ja alldeles säkert. Kolbullar inne smakar nog inte i närheten så gott! =)

Pinglan: Ja, en gång om år blir det i alla fall, men knappt med än så.

Växelhäxan från norrland sa...

Riktigt gott är det ju, riktig ute mat.
Sist jag åt det tro jag va för ca 2 årsedan när vi va i östersund på jamtli..va ett tag sen med andra ord.
Nu skriver jag då av ditt recept så man har det sen..
God fortsättning på det nya året

Emma sa...

Jag har velat testa kolbullar ända sedan du skrev om det första gången. Det verkar så gott, och att äta något som detta,( mastigt, flottigt, salt) måste ju smaka supegott utomhus. Ska se om jag kan göra det nu i vinter.

tina sa...

Kolbulle åt jag på en marknad i somras, gott!

Hanna sa...

Växelhäxan: Kolbulle är ett måste på jamtli! =)

Emma: Smakar otroligt gott utomhus!

Tina: Visst är det!