onsdag 30 december 2009

Ungsbakad lax med citron och örtsås.

Är det bara jag som har en tendens att hitta ett recept jag tycker se gott ut och sedan när jag ska till att laga middag så har jag ingen aning om vart jag såg det. Det hände idag... igen! Fick en jättefin kokbok av lillebror i julklapp, Mat från hela världen, var helt säker på att jag sett receptet där, men tji fick jag. Ja, det var ju inget avancerat recept, men det skulle inte förvåna mig om jag missade just pricken över i:et!

Ungsbakad lax med citron
4 laxfiléer
1 citron
salt, peppar
2 bakplåtspapper
turkisk yoghurt
blandade örter
en skvätt citronsaft
salt, peppar

Dela bakplåtspapperna i två. Pensla med olja, salta och peppra filéerna. Lägg laxen på papperet, lägg på skivad citron, vik ihop papperet och tillaga i ugnen 200 grader 15-10 min. Blanda samman turkisk yoghurt med örter, skvätt i lite citron, salta och peppra. Servera laxen med kokt potatis och grönsaker.

Så, i morron är det nyårsafton. Vi kör en favorit i repris och far upp till en stuga i fjällen. Hade mycket trevligt förra året men vet helt säkert att det kommer att bli mycket bättre det här året! Dels för att Jessica helt säkert blir med i år, och dels för att bror och Sara ska med. Nu ska vi bara packa i bilen, sen far vi!!

Gott nytt år allihopa!! Hoppas att ni får en trevlig nyårsafton, med god mat! =)
//Hanna

6 kommentarer:

annette sa...

haha..nä jag är nog likadan..kollar ju in så många olika recept att ibland glömmer man vart man hittat dom :)
fin blogg och jag har faktist länkat din sida till min blogg pga av alla fina recept du har.

ha en bra nyår med massor av god mat att äta :)

I Nadjas kök sa...

Vill önska dig en riktigt god fortsättning på det nya året

Nadja

Emma sa...

Hehe, nä inte bara du. Oftast hittar jag saker på bloggar men glömmer bort vilka det var. Jag hoppas ni har det bra i fjällen!

Hallon & Blåbär sa...

Hoppas ni haft en riktigt bra nyår och hoppas du får en perfekt fortsääning på det nya året!

Kryddburken sa...

Hej i stugan! Lax är gott och jag kan verkligen hålla med dig om att det ibland är svårt att minnas var man får all inspiration ifrån, det viktigaste är ju att "komma ihåg" skissen på receptet på ett ungefär, det är väl tillräckligt?! ;-) Önskar dig ett riktigt gott nytt år och jag hoppas vi kan fortsätta följas åt inför ett ännu godare matbloggar-år! Stor kram... /Linda

Hanna sa...

Annette: Vad kul att du tycker det! Hoppas att du hade en trevlig nyårsafton!

Nadja: Tack så mycket, och tack detsamma! =)

Emma: Det är så irritersamt när man står där och ska till och laga och inte hittar igen det! Hade de supertrevligt i fjällen. Hoppas att du hade en trevlig nyårsafton också.

Hallon och blåbär: Tack detsamma!! =)

Kryddburken: Absolut!! Kändes dock som att jag missade något viktigt när jag gjorde laxen!! =) Gott nytt år till dig också, hoppas att du hade en mysig nyårsafton!!