söndag 31 januari 2010

Älgfilé på potatisbädd.

Mmmmm!! Vilken god middag vi gjorde idag! Hade en älgfilé som låg i frysen och väntade på att bli tillagad. Först hade jag tänkt att göra en inbakad variant med cantadou-ost... men sedan ångrade jag mig. Älgfilé är ju jättegott, det är dumt att "dränka" den i en cantadou-ost, man ska hålla det enkelt istället. Mamma tipsade om Coeur de filet provencale som hon gjorde för ett tag sedan, så det fick bli en variant av det!

Älgfilé på potatisbädd
1kg äglfilé
salt, peppar
vitlökssmör
7-8 potatisar
salt, peppar
smör

Skiva potatisen tunt på en mandolin eller i en matberedare. Smörj en ungsäker form med lite olja. Varva potatisen i formen, salta och peppra mellan varven, klicka på lite smör. Tillaga i ugnen typ 40 min, kör första kvarten med folié över. Bryn under tiden köttet i en panna, runt om, salta och peppra. Efterstek filén på svag värme under lock. Låt vila i 5 min. Skär upp den i cm-tjocka skivor. Lägg ut dem på potatisen, klicka över vitlökssmör och ställ in i ugnen ca 5 min. Servera med haricot verts och sallad.

Foten känns inte bra idag, men den känns i alla fall mycket bättre!! Dagen har varit lite mer effektiv än gårdagen, idag har vi städat hela lägenheten, skönt!! Nu har Niklas och Sara kommit. Vi ska käka fruktsallad och spela bingolotto.

//Hanna

6 kommentarer:

Växelhäxan från norrland sa...

Va mycket gott du har lagat på sistone, älgfile är ju så god när man få tag på en sån så blir det värsta lyxmiddan..
Pastasåsen såg ju också god ut och enkelt..
Tack även för din omtanken ang våran katt wille, det värmer..
Ha en bra dag

I en Anna´s del av världen sa...

Mmm det låter gottigt!!! Ha en fortsatt bra dag! MVH Anna

Hanna sa...

Växelhäxan: Älgfilé är supergott, känns riktigt lyxigt!!

Anna: Det var det! =)

Anna sa...

Du har fått en award av mig :)

G sa...

LJUVLIGT !!

mika sa...

älgfile som är så gott :D