söndag 10 januari 2010

Älggryta

Hittade ett recept på älgryta på Matklubben.se som jag tyckte lät spännande. Riktigt gott vart det! Tyvärr hade vi ingen géle, tror att det hade gjort den sista touchen. Istället serverades den med en sked rårörda lingon, det vart gott det också!

Älggryta med mögelost
ca 1 kg älgkött i grytbitar
1½ tsk salt
1 krm vit el svartpeppar + några hela korn i grytan
1 pkt bacon, strimlat
3 - 4 scharlottenlökar i bitar , klyftor
2 morötter i bitar
10 krossade enbär
1 lagerblad
1 nypa timjan
2 - 3 dl buljong
1 - 2 tsk potatismjöl
2,5 dl grädde
50 - 100 gr grönmögelost
smaka av med gelé

Stek fläsket i riktigt varm panna, ta upp det och stek älgköttet i omgångar. Krydda med salt och peppar. Stek sedan löken och morötterna. Lägg tillbaka allt i grytan och tillsätt enbär, lagerblad, timjan, buljong och nästan all grädde. Spara lite till redningen. Smula ned ädelosten. Låt alltsammans småputtra ½-1 timme beroende på köttets kvalite. Rör ut potatismjölet i grädden och tillsätt redningen. Låt det koka upp igen. Smaka av med gelé och servera med pressad potatis, sallad.

Jag missade helt att lägga upp receptet på brödet.. Kommer senare i veckan!
//Hanna

7 kommentarer:

Sara sa...

Jag väntar på det receptet, det såg riktigt gott ut:D

Hanna sa...

Vad lyxigt med älgkött:D Kan tänka mig att det blev supergott:)

Emma sa...

När det kommer till älg är jag mer traditionell än vid andra livsmedel, jag vill gärna äta det på EXAKT samma sätt jag alltid gjort men det lät gott ändå med enbär i.

Emma sa...

Hehe, jag skickade innna jag var klar.....så här kommer resten. och mögelost, kryddorna har jag inget emot att ändra men jag såg en gång Top Chef där de tillagade älg som de åt medium och det klarar jag inte av. Även om jag gillar rött kött ska älg ska vara genomstekt, så är det bara.

Hanna sa...

Sara: Det var det! Nu har jag lagt ut receptet!

Hanna: Ja riktigt lyxigt! Sambons bror är jägare så han fyller på frysen då och då! =D

Emma: Håller helt med dej, älgkött ska vara genomstekt!! Jag tycker att du ska testa gryta, den var god!! =)

Växelhäxan från norrland sa...

Den grytan såg god ut, finns mycket recept på matklubben som är goda..
Mvh

Remsan sa...

Åh, älg är såå gott!