lördag 9 januari 2010

Laxburgare med oliv- och fetaoströra

Visst är det skönt med dagar när man känner sig duktig!? Idag känner jag mig duktig! Började med ett träningspass i förmiddags, sedan gick jag hem och bakade bröd och sedan pluggade jag tills det var dags att laga middag!! På tisdag ska jag ner till Höör första gången så nu är det hårdplugg som gäller! Till middag vart det laxburgare, så här gjorde jag.

Laxburgare med oliv- och festoströra
4 laxfiléer
skal och saft från ½ citron
1 vitlöksklyfta
½- 3/4 tsk salt
1 krm peppar
1 msk potatismjöl

Oliv- och fetaoströra

½ frp fetaost
½ dl hackade gröna oliver
1-2 dl lätt créme fraiche

Smula ner fetaost i en skål. Häll i oliver och häll på créme fraiche. Smaka av med salt och peppar. Finhacka laxen. (Eller kör grovt i mixer) Blanda fisken med salt, peppar, citron, vitlök och potatis mjöl. Forma till biffar och stek ett par minuter på varje sida. Lägg sallad på ett grovt bröd, lägg på en fiskburgare, bred över ett lager av röran och toppa med rödlök. Server med sallad.

Väldigt god mat och mättande! Brödet vi använde var det jag bakade idag, lägger upp det i morron! Nu blir det lite mera plugg, sedan bio!

Trevlig lördagskväll gott folk!
//Hanna

5 kommentarer:

Anna sa...

Jesus så gott det såg ut! Vilket fint bröd... det ser proffsbakat ut!! :) Vad är du pluggar för ngt?

mumsfillibaba sa...

Brödet ser fantastiskt gott ut!! Vill ha recept!! Var så längesen jag bakade så det är dags!! Oxå lite nyfiken på vad du pluggar!!

Karin sa...

Mums vad gott detta ¨verkar!

madde sa...

brödet ser grymt gott ut, recept? :)

Hanna sa...

Anna och Sofie: Jag har börjat en Distansutbildning och ska utbilda mig till Friskvårdskonsult. Jättespännande!! =) Recept på brödet finns ute nu!

Karin: Vart jättegott, och mättande!!

Madde: Nu har jag lagt ut receptet!