torsdag 21 januari 2010

Het tonfisksås med oliver

Som jag nämnde förrförra torsdagen så kommer nog torsdagar udda veckor bestå av recept ur kokboken Nyttiga fetter med ingredienser som Joel inte gillar! Det vart en tonfisksås den här veckan också! Mycket enkel, få ingredienser och överraskande god. Jag gjorde några få ändringar och så här vart det. Det räcker till 3 port (eller 4 mindre)

Het tonfisksås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 selleristjälkar
1 tetra icas finkrossade tomater med chili
10 gröna oliver
10 svart oliver
salt, peppar
sambal olek

Hacka lök, vitlök och selleri och låt det fräsa i olja ett par minuter tills löken blir glansig. Häll över tomaterna. Halvera oliverna rör ner i såsen. Låt tonfisken rinna av, rör ner i såsen. Låt allt bli varmt, smaka av med salt, peppar och sambal olek efter egen smak. Servera med pasta.

Fy vad trött jag är i kväll. Låg i soffan och lyssnade på snabba cash och slumrade till ett tag. Joel vill gå och se Snabba cash i morron och jag skulle vilja lyssna klart på den innan. Man skulle ha läst den istället, går snabbare då! Men det var som skönt att ha en ljudbok på tåget. Näe, nu ska jag hoppa i springkläderna och ta en runda, med Snabba cash i lurarna. Ska till att börja på cd 11 av 13 så det borde jag väl hinna!? Annars kan det ju bli rätt spännande att inte veta slutet på bion! =)

//Hanna

4 kommentarer:

Emmelie sa...

Boken är en historia, och filmen en helt annan! Känns inte ens som samma historia. Haha. Så det gör nog inte så mycket om du inte hinner läsa klart boken =)

Emma sa...

Hehe, jag har sagt samma sak till mina vänner. Jag ser inte filmen föräns jag tagit mig igenom boken, och jag har dessutom bara börjat ;)

Tonfisken ser god ut. Jag som äter det flera gånger i veckan skulle nog gilla det.

Fröken Dill sa...

Pasta med tomatbaserad tonfisksås är inte dumt alls! När jag pluggade och delade lägenhet med en kompis lagade hon ofta den rätten. Mums.
Tyckte fröken Dill

Hanna sa...

Emmelie: Har fortfarande inte kommit iväg och sett filmen, tror det blir på fredag. Ska bli spännande... jag är dock rädd att jag har för stora förväntningar på den. Jag får försöka sänka dom lite!

Emma: Men visst är det en bra bok!? Den här tonfisksåsen vart så överraskande god. Testa den!!

Fröken Dill: Mm, det är gott! =)