måndag 11 januari 2010

Fröbröd i kvadrat.

Här kommer det utlovade receptet på brödet jag bakade i söndags. Mycket gott bröd!

Fröbröd i kvadrat
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl solrosfrön
½ dl linfrön
5 dl vatten
50g jäst
1½ msk honung
1½ tsk salt
ca 8 - 10 dl vetemjöl special (Jag bytte ut 2 dl till dinkelmjöl och 2dl till rågsikt)

Dag 1. Mät upp vetekross, rågkross, solrosfrön och linfrön i en bunke. Häll över 2 dl vatten, låt stå rumsvarmt över natten för att svälla.
Dag2: Smula ner jästen i en degbunke. Värm 3 dl vatten till en fingervarm temperatur och häll det över jästen. Rör om till jästen är upplöst och till sätt krossblandningen. Tillsätt honung och salt och blanda sist ner vetemjölet. Arbeta samman till en bland och smidig deg som får vila i bunken under bakduk i 45 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp ut degen utan att arbeta ut den för mycket. Platta ut den till en fyrkant och skär ut 12 bitar. Lägg på en bakplåtsklädd plåt och låt jäsa 15 min. Grädda i mitten av ugnen ca 12-15 min.

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Ååå...tack!! Bakade rågsiktskakor igår som blev jättesmaskiga (ligger recept på min blogg). Dessa får jag nog baka till helgen. Låter ganska enkelt. Bara inhandla lite kross.. Tack!!

Åsa sa...

Tea och jag har precis bakat ut dina rutor och väntar på sista jäsningen. Nu är det dags att provsmaka kanelbullarna vi gjorde först!

Ha det bra där nere i södern!