torsdag 28 januari 2010

Biffar med matvetesallad

Mycket god middag åt vi idag. Receptet på matvetesalladen kommer från Allt om mat, biffarna blandade vi ihop själva.

Biffar med matvetesallad
500g köttfärs
1 ägg
10 soltorkade tomater
10 oliver
salt, peppar
ströbröd
2-3 msk av marinaden till tomaterna
salt, peppar

2 dl matvete
1 morot
1 rödlök
1 vitlöksklyfta
½ gul paprika
½ frp sockerärtor
½ citron

Rör ihop ägg, ströbröd, salt, peppar och tomatmarinaden. Låt det stå medan du hackar tomaterna och oliverna. Blanda ner i bunken tillsammans med köttfärs. Rör i hop allt. Forma till små biffar och lägg på bakplåtspapper på en plåt. Kör i ugnen 225 grader ca 10 min.

Koka matveten. Hetta upp olja i en panna. Fräs hackad vitlök och skivad gul lök. Skär morötterna och paprikan i strimlor. Låt det fräsa med. Blanda ner sockerärtor och matvete. Låt allt steka par minuter. Riv över citronskal och pressa över citronsaft.

Ikväll hade jag tänkt att hinna plugga, springa, titta på film och komma i säng i lagom tid... Bäst jag sätter i gång om jag ska hinna!!

//Hanna

4 kommentarer:

Filibabba sa...

mm vad gott det ser ut!! =)

Emma sa...

Gott med biffar!
Jag hade tänkt hinna göra din paprika salsa i veckan innan jag åker men jag har inte hunnit. Men någon gång så :) Praktiken är i Mora.

Hallon & Blåbär sa...

Mmm, biffar går ju alltid hem. Matvete har jag aldrig testat, borde kanske testa.

Ha en bra helg!

elle sa...

Hmm vad gott! Läser ofta din blogg för god matinspiration! Liknande biffar brukar jag göra, men har även i ajvar Relish i färsen. Mumma! Ha en trevlig kväll!