måndag 13 oktober 2008

Tomatsoppa med fetaost.


Idag vart det soppa till middag! Hade sett ut ett recept på tomatsoppa på ica.se, använde det som grund men det vart en del ändringar... Så här vart min variant.

Tomatsoppa med fetaost
1 stor gul lök
1 stor morot
1 tetra krossade tomater
1 grönsaksbuljongstärning
8 dl vatten
2 msk tomatpuré

en skvätt matlagningsgrädde
2 krm paprikapulver
2 krm salt
1 krm nymalen svartpeppar
basilika
orgeano
fetaost

Skala och finhacka lökarna. Grovriv moroten. Fräs lökoch morot i olja i en kastrull. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljong, vatten och paprikapulver. Jag hade lite matlagningsgrädde över så jag hade i ungefär ½-1 dl grädde. Låt koka ca 10 min. Mixa soppan med en stavmixer. Smaksätt med basilika, oregano, salt och svartpeppar. Häll upp i en tallrik, smula över fetaost.

Soppan vart rätt stark, jag använde nog mer än 2 krm paprikapulver. Är man inte så förtjust i stark mat så ta bara 1 krm paprikapulver. Jag gillade soppan, fetaosten gjorde sej bra i den!

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar stark mat så jag hade absolut tagit 2 tsk paprikapulver, kanske t o m lite sambal!! :) Jag brukar också smula fetaost över tomatsoppa, fast nu när jag har ätit det de senaste gångerna har jag gjort en kräm med philadelphiaost och créme fraiche, jättegott! Har du smakat Keldas tomatsoppa?

Anonym sa...

Åh vad gott det är med tomatsoppa!
Vad smarrigt med ost på också!
Va i Ö-sund och körde runt på alla små gator vi hittade i söndags, dottern har haft stadskörning där idag!
Ha de'

Hanna sa...

Anna: Ja, jag funderade på sambal jag också men jag hade kryddat tillräckligt med paprikakryddan! =) Nej, jag har faktiskt inte smakas Keldas soppa, är den god?

Karin: Osten höjde verkligen upp smaken på soppa! Supergott!! Ja, det finns en del smågator i Östersund! =)