onsdag 29 oktober 2008

Festlig onsdag!


Idag hade jag planerat en kycklingpytt till middag, men jag glömde både att koka potatis och ta fram kyckling igår kväll. Så i morse när ramlade det in ett mail från Madde min gamla jobbarkompis med recept på den här goda fisken så sköt jag fram kycklingpytten. Istället serverades lax med hummersås, pressad potatis och honungsslungade morötter till middag. Kändes lite lyxig så här mitt i veckan! =)

Ungsbakad lax med hummersås
4 laxfiléer
3 msk Touch of Taste Hummerfond
1 dl vatten
1 dl crème fraiche
2,5 dl mellangrädde
2 tsk fransk senap
1 msk röd stenbitsrom
dill
peppar

Sätt ugnen på 200ºC. Lägg laxen i ugnsfast form och peppra. Koka ihop vatten, fond, crème fraiche, grädde, senap och dill i en kastrull. Häll såsen över laxen och tillaga i ugn tills laxen är klar, ca 30 minuter. Strö dill och rom över laxen.


//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att du glömde ta fram kycklingen för den där laxen var nog nästan garanterat godare, tror du inte? :)

Hanna sa...

Anna: Absolut! =)

Anonym sa...

Det där måste jag pröva, ser rikigt gott ut :)

Anonym sa...

Hummersåsen lät jättegod!

Hanna sa...

Stina: Gör det, det var supergott!

Emma: Mmm, det var den!