söndag 26 oktober 2008

Lammfärsspett med kryddig löksås


Jag och Joel älskar lök, gul lök, röd lök, vitlök, purjolök, rå lök, rostad lök, stekt lök, you name it! Så när jag såg det här receptet i Coops Mer Smak var jag bara tvungen att testa det!

Lammfärsspett med kryddig löksås
Löksås:
3 msk olivolja
5 rödlökar
2 krm salt
1 krm peppar
½ malen kummin
½ tsk garam masala
½ dl flytande honung
3 msk rödvinsvinäger
1 röd chili
2 msk vatten

Spetten:
500g lammfärs
1 ägg
2 msk ajvar relish
2 krm salt
1 krm peppar
2 msk färsk koriander
1 msk olja

4 port bulgur
1 paprika
1 dl bladpersilja

Värm oljan, tillsätt lök och kryddor. Fräs någon minut tills all är mjukt. Ta av från värmen. Tillsätt honung, vinäger, hackad chili och vatten.

Blanda färsen med ägg, ajvar, salt, peppar och koriander. Dela färsen i tolv delar, forma färsen omkring blötlagda träspett, pensla med olja och grilla i ugnen eller stek i stekpanna 10 min. Tillaga bulgur, blanda med hackad paprika och bladpersilja. Servera med yoghurt och limeklyftor.

Som väntat vart det riktigt gott, men jag tycker att biffarna var lite mesiga. Jag använde stark ajvar men ändå vart det lite smak på dom så man kan med fördel krydda dom lite extra.

I går var jag och brorsan på stan en sväng, sedan for vi och busade med lill-lillebroren och efter det for vi hem till mamma som fyllde år! Hon bjöd på en jättegod middag, spana in den här!
//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är också galen i lök, speciellt i gul lök och purjolök! Vet du vad som är supergott? Att skiva en gul lök och hacka ett äpple och fräsa tillsammans med curry, kanel, kardemumma och kryddnejlika, röra i pyttelite créme fraiche och servera som ett litet tillbehör till typ indisk kyckling!

Hanna sa...

Åh, det låter jättegott! Den röran måste jag testa!

Anonym sa...

Men åhh.. *mums* Den där löksåsen lät inte alls tokig, gud så gott! Det måste jag prova!

Hanna sa...

Kryddburken: Den var riktigt smarrig!

fruktsallad sa...

Jag sneglade bara förbi receptet då jag såg det, men nu när du skrivit om det blev jag sugen på att testa! Maken gillar löksås...

Hanna sa...

Fruktsallad: Den var riktigt god!