fredag 24 oktober 2008

Parmalindad kycklingfilé med balsamicosås


Ikväll kommer Victoria hit, vi ska äta lite mat, dricka lite vin och snacka en massa skit! =) Joel är ute med sina jobbarkompisar så det blir en tjejkväll, senare ska vi dra ner på stan!

Till middag har jag tänkt att bjuda på kyckling. Lägger upp receptet nu så kommer bild senare. Receptet är ut Monica Ahlbergs Min mat! Receptet var skrivet för tio personer, så jag skriver ut det... trots att jag inte gjorde så mycket sky!

Parmalindad kycklingfilé med balsamicosås
1 kycklingfilé per person
Parmaskinka, lika många skivor som filéer
1 kruka rosmarin
Sky:
15 vitlöksklyftor
2 lagerblad
2 msk smör
3/4 dl god olivolja
3/4 dl balsamvinäger
örtsalt, och nymalen svartpeppar.

Finhacka ett par kvistar rosmarin och ström dem över kycklingfiléerna. Linda en skiva parmaskinka runt varje filé. Placera "paketen" i en ugnsäker form och tillsätta alla ingredienser till skyn Lägg till sist ner några kvistar rosmarin blandfiléerna. Stek i ugnen på 175 grader i ca 35-40 minuter.

Till detta ska vi ha klyftpotatis och ungsbakade morötter, sallad, vitlöksbröd och ett gott glas rött!

Ha en trevlig fredagskväll gott folk!

//Hanna

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken festmåltid! En perfekt fredagsmiddag ju :) Hoppas du får en kalasbra helg!

Anonym sa...

Jag älskar kycklingfiléer för de kan verkligen kombineras med det mesta! :)

Lisa sa...

sån tur att vi köpte 2 kg kycklingfilé igår och att jag älskar balsamvinäger (:

Anonym sa...

skyn lät supergod! eller ja allt lät gott. kyckling och parma...har dock bara testat med bacon själv, men det är gott!

Sanna sa...

Oj vad gott det lät! Den skyn ska jag nog se till att göra så fort det går! Hoppas ni hade en riktigt trevlig kväll!

Anonym sa...

Kan man ta quornfileer istället tror du?

Kram

Anonym sa...

Så gott det där.. kyckling och bacon .. ett bra giftermål:-)

Hanna sa...

Anna: Tack, hoppas du haft en bra helg!

Unga morsan: Eller hur, också går det att variera i den oändliga!

Lisa: Ja, verkligen! ;)

Emma: Skyn vart supergod!

Ayla: Gör det, den var supergod!

Author Unknown: Alldeles säkert!

Pialotta: Eller hur! =)

Anonym sa...

Som vanligt är det en massa gott hos dig!Balsamicosåsen mmmmums

Anonym sa...

sjukt gott var det=)