söndag 27 juli 2008

Smulpaj på grillen.


Smulpaj på grillen
150 g smör
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 st päron
1,3 dl socker
1 tsk maizena majsstärkelse
0,5 tsk kanel
250 g hallon

Blanda smör, socker, vetemjöl och vaniljsocker i en bunke till en smulig deg. Det här går bra att förbereda och lägga in i en plastpåse i kylen eller frysen. Kärna ur päronen och skär dem i tunna klyftor. Lägg dem i en skål och strö över socker, maizena, kanel och hallon. Vänd försiktigt. Smöra 8 aliminiumfolieark, ca 25*25 cm. Lägg päronen och hallonen på foliebitarna och strö över smulpajensdegen. Vik ihop knytena - men lämna toppen öppen. Lägg knytena på grillen, medelvärme, ca 10-15 minuter. Servera med glass

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

ojojoj, det där lät inte så äckligt precis utan ganska så jättegott! :)

Lisa sa...

nej, vilken smart grej! äckligt såg det ju inte ut heller.. jag är så dålig på att utnyttja grillen medan den är varm - det blir mest på med köttet och sen står den perfekta glöden där och förstörs...

Anonym sa...

Du är utmanad! Titta på min blogg!

Anonym sa...

Vad smart! Såg riktigt gott ut också. Det här låter så himla konstigt men jag har faktiskt aldrig tänkt på att blanda två olika frukter när jag gör paj! Tänker alltid, äppel, blåbär eller liknande.

Hanna sa...

Det var gott! Men jag hade även blåbär i min och jag hade bett brorsan att göra smuldegen och han använde mer margarin än vad det skulle vara så det vart inte så smuligt direkt! =)