lördag 12 juli 2008

Nattjästa frukostbullar.

Igår kväll bakade jag bullar som skulle jäsa i kylen över natten. Jag är inte speciellt bra på att baka eller på att få degan att jäsa så jag tyckte att det här kändes som ett bra val av frukostbröd för mej! Att det dessutom inte tar mer än ca 15 min att få fram nybakta bullar på bordet på morgonen är ju också ett stort plus!

Frukostbullar
50 g jäst
3 dl kallt vatten
2 msk olja
1 tsk salt
1 tsk malda blandade brödkryddor
9 dl lantbrödsmjöl

Lös upp jästen i det kalla vattnet i en skål. Tillsätt oljan, salt och brödkryddor. Blanda i mjölet och arbeta degen smidig. Baka ut degen till släta bullar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper. Jäs brödet under bakduk ca 12 timmar i kylskåp.
På morgonen: Låt brödet stå i rumstemperatur medan ungen värms upp till 225-250 grader. Grädda brödet mitt i ugnen i ca 12 minuter.

Det stod i receptet att bullarna skulle stå i kylen i tolv timmar men jag satte i gång så sent i går kväll att de bara hann stå där i ungefär tio timmar. Men det kan ju inte vara dom två sista timmarna som är dom viktigaste väl?? Bullarna blev i alla fall goda och var väldigt enkla att göra, jag kan dock inte påstå att mina jäste något under natten men...

//Hanna

5 kommentarer:

Rebecca sa...

Jag tror du hade fått ett luftigare resultat om du låtit de stå nån timme i rumstemperatur innan gräddning. Kalljäsning är främst för att smaken ska mogna, de blir inte särskilt luftiga i kylskåpet.

Trevlig helg!

Hanna sa...

Ja, det låter ju vettigt när du säger det! =) Jag är inte alls bra på att baka, men det är ju så gott med nybakat bröd!

M. sa...

gott med nybakat på morgonen:) bullarna/frallorna ser jättegoda ut:) ha en underbar dag:) hoppas att vädret är bättre hos dig. här formligen öser regnet ner och har gjort hela dagen :( kram kram

Anonym sa...

åh, de här måste jag testa! gjorde scones imorse, ungefär det jag orkar baka i brödväg, men det är ju såå gott med nybakat på morgonen! fina dom såg ut :)

Anonym sa...

oh, gott!