onsdag 16 juli 2008

Lasagnegratäng


Lasagnegratäng med zucchini och kassler
400 g kassler, finstrimlad
350 g zucchini
1 tsk smör
1 st vitlöksklyfta
0,5 tsk salt
1 krm mald vitpeppar
2 msk vetemjöl
4 dl mellanmjölk
400 g passerade tomater
0,5 tsk salt

lasagneplattor
3 msk lagrad ost, riven

Sätt ugnen på 225°.Riv zucchini grovt.Skär bort det synliga fettet och finstrimla kasslern. Fräs squash och kassler i smöret. Pressa över vitlöken, salta och peppra. Blanda ner vetemjölet och tillsätt mjölken. Låt såsen sjuda några minuter. Blanda passerade tomater med salt och peppar. Varva lasagneplattor, kasslersås och tomatsås med i fyra lager i en ugnssäker form. Börja med kasslersås och avsluta med tomatsås.Strö till sist över riven ost.Grädda ca 30 minuter i nedre delen av ugnen.

Middagsreceptet hittade jag i Allt om mat. Det smakade riktigt bra, Joel tyckte att det var godare än "vanlig" lasagne. Tyvärr lyckades jag bränna den lite, som tur var ser det mer bränt ut än vad det smakade. Jag skulle nog ha lagt på folie på slutet men jag hade så fullt upp med annat att jag alldeles glömde bort att titta till den. Receptet följde jag nästan... jag blandade i lite oregano och cayennpeppar i tomaterna för lite mer smak, men that's it. Lasagenen serverades med en tomatsallad.

//Hanna

4 kommentarer:

Lisa sa...

åh vad gott det såg ut! jag älskar sån där allt-i-ett-mat, typ gratäng och röror och sånt.

Anonym sa...

Satan i gatan vad gott det såg ut!

Hanna sa...

Vad kul att ni tycker att det ser gott ut, trots att det vart lite bränd! Det var himla gott i alla fall, så den kan jag rekomendera!

Anonym sa...

hehe, jag med fast jag nyss ätit! farligt att lägga ut sådana bilder, haha...