onsdag 23 juli 2008

Kyckling och äpple i cider.


Som jag har nämnt tidigare så gillar jag frukt i mat, framförallt äpplen. Dagens middag vart kyckling och äpplen som tillagades i ugnen i cider tillsammans med kycklingfiléer.

Kyckling och äpple i cider
kycklingfiléer
3 äpplen
3dl äppelcider
½ citron
salt, peppar, dragon

Bryn kycklingfiléerna så att det får lite färg i en stekpanna, krydda med salt, peppar och dragon. Ta bort kärnhusen och klyfta äpplena, lägg ner tillsammans med kycklingen i en ugnssäkerform. Häll där efter i cidern, tillaga i ugnen 200 grader ca 20 min, tills kycklingen är helt färdig.

Till detta kokade jag färsk pappardelle
med vitlök och persilja, som sedan smaksattes med rivet citronskal och ett par skedar av cidern.

Maten vart jättegod och kycklingen vart härligt saftig efter att ha legat i cidern! Rekommenderas verkligen!

Ha en trevlig kväll!
//Hanna

6 kommentarer:

Lisa sa...

oh gud vad gott det där lät! det SKA jag laga.

Anonym sa...

Det låter kalasgott! Om du gillar köttfärsmackor får du ta en titt in hos mig imorgon :)

M. sa...

jag håller med om att äpple är gott i mat:) love it! du får ha en riktigt underbar dag! take care! kram

Anonym sa...

det är något med kyckling och cider. har ätit pastasås med den smaksättningen, och gud så gott det var! kan tänka mig att äpplena förhöjde ytterligare :-) vad duktig du är på att laga mat!

Anonym sa...

vilken spännande maträtt! den här sparar jag och ska prova vid tillfälle.

Hanna sa...

Lisa: Ja, jag rekommenderar den verkligen!

Anna: Köttfärsmackor är supergott! =)

Molly: Ja visst är det! Det är kul när man får med frukt i maten.

Carolina: Ja, äppelbitarna gjorde verkligen sitt! Tack =)

Tina: Det tycker jag att du ska göra!