torsdag 10 juli 2008

Kinesens snabba matvete.

Jag gillar matvete, det är gott och nyttigt! Men fantasin för hur jag ska använda det har varit lite dålig. Det är supergott i sallader, men det är bara i sallad jag har ätit det. Jag kikade in på Frebaco för lite inspiration och hittade ett recept som jag körde på, rakt av utan ändringar.

Kinesens snabba matvete
300 g benfritt bogfläsk
2 dl Frebaco matvete
1 purjolök
300 g vitkål
3 msk soja
2 tsk farinsocker
1 tsk vinäger
1/2 tesked salt
1 ananas färsk el osötad i burk
1 tsk Sambal Oelek
Gräddfil

Koka matvetet enligt förpackningen. Skär vitkål, purjolök och kött i strimlor. Mjukfräs purjolöken och lägg åt sidan. Stek köttet hastigt, låt det stå på svag värme under lock ca 10 min. Blanda ner vitkålen i pannan med köttet och sojan, låt kålen bli mjuk ca 10 min. Blanda i det kokta matvetet. Smaksätt med farinsocker, vinäger, Sambal Oelek och salt. Garnera med purjolöken och 2 - 3 ananasringar i bitar. Servera eventuellt tillsammans med en klick gräddfil på toppen.

Farinsocker var det enda som jag inte hade hemma, funderade på att hoppa över det men gick och köpte det på lunchen i alla fall eftersom det kändes som att det skulle bli godare om man hade det i. Gissa vad jag glömde och inte kom på förräns nu när jag skrev in receptet!? Jaja, så kan det gå, gott vart det ialla fall! Eftersom jag gillar hot mat så kastade jag på en extra tesked på min tallrik, så ja gräddfilen behövdes =).

Är det någon av er som har något bra tips på mat med matvete? För att bara äta det som det är tycker jag är lite torrt och trist.
//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den muscadogrillade laxen var underbar kan jag lova! Tyvärr strejkade batteriet i min kamera och jag fick ingen bild men den serverades med massor av jordgubbar och fetaost så du kan ju tänka dig hur läckert det såg ut :)

Apråpå matvete så är jag också rätt galen i det, framförallt som bas i sallader och då kokt tillsammans med curry, saffran och/eller gurkmeja! Jag har ett recept på en ljummen matvetesallad med kyckling, räkor och fetaost på min sida som jag verkligen rekommenderar :)

Anonym sa...

Har faktiskt inte testat matvete än, men jag har sett att den finns konserverad så jag kanske testar latmans vägen.. :P
Vad man ska äta till...ja någon gryta kanske, eller blanda ner i det i grytan, eller i en paj?