tisdag 22 juli 2008

Grönsakspytt med kassler och mangochutneysås


För ett tag sedan ramlade jag in på en ny matblogg med roliga recept. Bloggen har jag tappat bort men bl.a. hade hon/han gjorde en morotspytt, den pytten inspirerade mej till dagens middag.

Grönsakspytt med kassler och mangochutneysås.
4 morötter
1 mellan zucchini
1 röd paprika
1 röd lök
dill
franska örter
socker
örtsalt och pepparmix
en burk lätt créme fraiche
magonchutney
kassler

Blanda ett par matskedar mangochutney med créme fraichen, smaka av med salt och peppar och ställ in i kylen. Hetta en panna med olja, hacka alla grönsakerna. Börja med att steka morötterna då dom tar lite längre tid. Häll sedan i resten av grönsakerna. Hacka lite dill och kasta i tillsammans med ett par nypor socker. Krydda därefter med franska örter, örtsalt och pepparmix. Stek tills grönsakerna känns färdiga. Stek kasslern, servera med pytten och mangochutneysåsen!

Så, då är det tisdag och bara 3 arbetsdagar kvar till semstern börjar! Åh, vad skönt det ska bli. På fredag efter jobbet far jag, Joel, brorsan, Sara och Frallan upp till Huså till Joel släkts stuga. På lördag ska vi till Fäviken, jag har lovat Joel i 4 år att jag ska följa med så det är väl dags nu. En jakt och fiskemarknad är väl inte riktigt Hanna, men det blir nog trevligt! =)

//Hanna

3 kommentarer:

Anonym sa...

visst är mango chutney blandat med ngt krämigt nästan oslagbart som kall sås? :)

Lisa sa...

håller med anna, väldigt gott är det! särskilt till kassler...

Hanna sa...

Visst är det!! Jag älskar mangochutney!