tisdag 25 november 2008

Kinesiska köttbullar i sötsursås.


Idag var vi i väg och storhandlade direkt efter jobbet. Det var tänkt att vi skulle äta innan vi for i väg, men nu vart det inte så. Egentligen skulle man nog ha gjort något lite mer snabblagat en sån här dag, men när jag såg det här receptet var jag tvungen testa det på en gång. Efter några små ändringar vart det så här:

Köttbullar i sötsursås
500 g köttfärs
1 gul lök
1 dl vatten
2 msk maizena majsstärkelse
1,5 tsk salt
2 krm peppar
1 stor vitlöksklyfta
sesamolja

Sötsursås
1 röd paprika
1 gul paprika
1 liten gul lök
1 burk ananasringar
1 dl ananasjuice
2,5 dl vatten
1 tärning hönsbuljong
1,5 msk vitvinsvinäger
1,5 msk socker
2 msk maizena majsstärkelse
2 msk vatten
sesamolja

Finhacka löken, blanda vatten och maizena mixa ihop med köttfärsen krydda med salt, peppar och pressad vitlök. Rulla till köttbullar och stek i sesamolja. När köttbullarna är färdiga, ta upp dom och håll dom varma.

Hacka paprika och lök. Stek mjuka i ca 2 msk sesamolja. Tillsätt hackad ananas tillsammans med ananasjuice, vatten och buljongtärning. Låt det koka ett par minuter. Smaka av med vinäger och socker för att få den sötsura smaken, ungefär 1,5 msk vardera. Blanda samman vatten och maizen och häll ner i såsen medan du rör om för att få den tjockare. (Du kommer nog inte att behöva allt.) Lägg ner bullarna i såsen och låt puttra en liten stund. Servera med nudlar smaksatta med kinesisk soja!

Vad skönt det är när man precis har storhandlat och man har fullt av mat överallt, kyl, frys och skafferi! I morron blir det däremot ingen matlagning, vi är ett gäng från jobbet som ska ut och käka! Trevligt!

//Hanna

4 kommentarer:

Karin sa...

Det här lät kul! Jag brukar göra liknande köttbullar fast då har jag i 4 msk sweetchili-sås! Måste testa med nudlarna :) Kika gärna in hos mig!

Sara sa...

Oj, köttbullar till nudlar! Det har jag aldrig provat. Vad spännande! :)

Anonym sa...

Det där har jag testat förut, det var ganska gott. :)

Hanna sa...

Karin: Åh, att jag inte tänkte på det!!

Sara: Jag har inte heller testat det innan, men det var gott!

Unga morsan: Ja, visst var det!