söndag 9 november 2008

Citronglass med daim.

Så till sist, efterrätten. Vart receptet kommer från vet jag inte, sitter i en pärm med massa recept urklipp som jag har. I receptet stod det att man skulle ha 1½ liter glass, då undrar jag hur stora citronen de hade! Anger inga direkta mått, då man helt enkelt får ta så mycket glass som får plats i citronerna och smaka av med citronen.

Citronglass
4 citroner
vaniljglass
2 dubbeldaim

Skär av toppen på citronen och gröp ur fruktköttet. Krossa daimen, hacka fruktköttet (vart mest citronsaft för mej) och blanda ner i glassen. Skär av botten på citronen så att den kan stå upp (akta så det inte blir hål rakt igenom), fyll citronen med glass, på med locket och in i frysen i ungefär 4 timmar.

//Hanna


4 kommentarer:

Anonym sa...

Oh jäklars vad allting såg gott ut!! Riktig festmeny! Den där glassen i citron känner jag igen från när jag var liten, min mamma fyllde dock apelsiner med hemmagjord glass och ställde i frysen, minns att det var riktigt riktigt gott!

Anonym sa...

det där verkar ju jättegott! =)

Anonym sa...

Enkelt och gott det ser ut:-)
Ibland får man själv lista ut ingredienser och annat i recept.. så är det bara:-)
Fin blogg du har.
Tjingeling

Hanna sa...

Kryddburken: Ååh, ska absolut testa att göra med apelsiner någon gång!

Filibaba: Det var det! =D

Pialotta: Ja visst är det så, det gäller att smaka sej fram!