torsdag 4 september 2008

Chorizojambalaya


Idag vart det ett hopkok av grönsaker, ris och chorizo... perfekt att göra om man har grönsaker i kylskåpet som håller på att bli gamla eftersom man kan kasta i vad som helst. Så här gjorde jag.

Chorizojambalaya
3 port kokt fullkornsris
4 chorizokorvar
1 gul lök
1 röd lök
1 gul paprika
2 tomater
majs och ärtor
krossade tomater
chilisås
chipotlepaste
chiliflingsalt, nymalen svartpeppar

Skiva löken och fräs i en wokpanna i lite olja. Hacka paprikan, tomaterna och korven och blanda ner när löken börjar bli glansig. På med svartpeppar och flingsalt. Vänd ner riset och häll över krossade tomater, (jag ville inte ha det för såsigt så jag använde en halv frp) ett par msk chilisås och ett par tsk chipotlepaste. Häll i maj och ärtor, smaka av med salt, peppar och eventuellt mer chilisås eller chipotle för lite hetta!

Nu ska jag kika igenom lite bloggar sen ska jag ner på stan och ta en fika med Sofie! Idag fastnade en humla i mitt hår och ett par minuter senare vart jag stucken i ryggen av en geting som hade flygit in i min tröja. Det var mindre kul... vad vill dom mej!? =/

//Hanna

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju så söt Hanna och det är antagligen därför dom dras till dig. ;)

Lisa sa...

mm, såna där rispannor är riktigt gott. det äter jag ofta.

Anonym sa...

Rispannor är väldigt gott och det ska jag äta imorgon.. eller ja nästan iallafall för jag ska ha mograbiah i, tänkte testa det för alla pratar om att det är så gott :)

Anonym sa...

Ser gott ut. Ibland vill inte jag heller ha för såsigt, använde ett durkslag en gång, ett annat tips är att köpa plommontomater/hela tomtaer och klippa ner, tror jag såg det på niklas mat.

Hanna sa...

Åsa: Jaa, det är klart att det är därför! =)

Lisa: Man kan ju kasta i precis vad som helst i dom, kanonbra!

Anna: Jag måste också ta och testa mograbiah snart! Var det gott?

Emma: Ja, det är smart. Tycker inte att det blir någe gott när det är alldeles för såsigt.

Anonym sa...

Det ser mycket gott ut. Jag brukar byta ut riset mot couscous för att få lite variation.

Nadja