tisdag 23 september 2008

Tonfisksås



Idag gjorde jag en tonfisksås som jag brukar göra när jag saknar tid eller lust.

Tonfiskssås
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk krossade tomater
1 liten burk kikärtor
1 tonfiskburk
tomatpuré
sambal olek
basilika
salt, peppar

Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja tills löken mjuknar. Häll i tomaterna, ungefär 1 msk tomatpuré, 1 tsk sambal olek, salt och peppar. Hacka basilika och rör ner tillsammans med tonfisk och kikärtor. Låt det puttra ett tag och smaka av med salt och peppar och egna favoritkryddor!

//Hanna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh detta kan jag äta imorgon :) precis vad vi har hemma :D

Anonym sa...

såg jättegott ut, tonfisk och kikärter är så gott ihop, ialla former. i wraps, i sallad..pastasås... ja du vet :D och så broccoli där på sidan - ännu mer mums!!

Anonym sa...

Jag har gjort samma sås många många gånger fast utan kikärter och det är ju supergott med tonfisk i tomat (nästan lika gott som makrill i tomat)! Nu har jag köpt tonfisk i tomatsås på konservburk så jag tänkte testa det snart och se om det smakar lika bra :)

Hanna sa...

Emman: Ah, perfekt! =)

Carolina: Ja, visst är det!! Jag har faktsikt aldrig testat tonfisk i wraps men kommer att göra det snart!

Anna: Meh, jag har inte hört talas om tonfisk i tomatsås! Berätta hur den smakar sedan!