onsdag 24 september 2008

Kashmiri gobi - Indisk blomkålscurry.


Idag vart det en Indisk blomkålscurry till middag! Det tog ungefär 30 minuter att tillaga, men det var inte så mycket arbete med rätten. Det ser ut att vara ganska många ingredienser, men det är ju mest kryddor!

Kashmiri gobi
1 huvud blomkål
4 tomater
4 vitlöksklyftor
1 gul lök
5 msk matolja
1 liten bit ingefära
1 tsk cayennepeppar
1 tsk gurkmeja
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
0,5 tsk kryddnejlika
4 st lagerblad
1 tsk salt
1 tsk socker
cashewnötter
russin

Kör lök, vitlök, ingefära och tomter i en matberedare. Hetta upp oljan i en tjockbottnad gryta och bryn blomkålsbuketterna tills de börjar få färg och mjukna, ta sedan upp dem.Stek tomat och lökpurén tillsammans med gurmeja och cayenne i 3 minuter. Tillsätt därefter kanel, kryddnejlika, kardemumma, lagerblad, socker och salt.Lägg tillbaka blomkålen i blandningen, rör om väl och låt den bli genomvarm. Garnera med rostade cashewnötter och russin och servera.

Jag var så säker på att jag hade alla kryddor hemma så jag kikade inte ens i kryddskåpet, tji fick jag för jag hade slut på både kardemumma och kryddnejlika. Istället tog jag 1 tsk garam masala som innehåller båda kryddorna och kanel, därför tog jag inte fullt en hel tsk kanel. Kommer absolut att göra denna igen, men då kommer jag nog att göra en raita till som svalkar lite, det är en ganska kryddstarkrätt!

Nu ska jag på promenad med Sofie!
//Hanna

6 kommentarer:

fruktsallad sa...

Åh, det ser hur gott ut som helst! Det vill jag också göra!

Anonym sa...

spännande! roliga kombinationer, men det blir ju ofta det när man lagar indiskt :D

Anonym sa...

Min kollega Mia hälsar att det där ser väldigt väldigt gott ut!! :)

Lisa sa...

blomkålsgrejs är så gott! du skulle lagat det här innan jag åt upp vår sista blomkål (;

M. sa...

ser och låter jättegott:)

hoppas att din dag har varit bra med mkt sol :)

Hanna sa...

Fruktsallad: Testa den! Som jag skrev så var det inte så mycket arbete med rätten!

Carolina: Ja och det är en av andledningarna till att indiskt är min favoritmat! =)

Anna: Hälsa och tacka! =)

Lisa: Ja visst är det! Men jag äter blomkål alldeles för sällan!

Molly: Tack! Vilket härligt höstväder vi har va!