fredag 26 september 2008

Sidenhuskaka



Idag är det min tur att ha med mej Fredagsfika på jobbet, igår bakade jag två stycken sånna här sidenhuskakor, receptet fanns i Allt om mat för ett tag sedan.

Sidenhuskaka
3 dl vetemjöl
1½ dl strösocker
125g smör
1 litet ägg
Fyllning:
50g smör
100g mandelmassa
3/4 dl strösocker
2 ägg
1 msk pressad lime
3 grovrivna äpplen
25g mandelspån

Hacka ihop mjöl, socker och kallt smör till en smulig massa. Tillsätt ägget och blanda snabbt ihop till en deg. Tryck ut drygt hälften av degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ formen kallt i 30 min. Sätt ugnen på 175 grader.

Fyllningen: Smält smöret i en kastrull. Riv mandelmassan fint. Blanda mandelmassa, socker, ägg och limesaft med smöret. Sjud blandingen under omrörning tills den tjocknar. Kärna ur och riv äpplena grovt. Lägg dem i pajskalet och häll över över mandelsmeten. Kavla ut resten av degremsorna överst i pajformen. Strö över mandelsp¨ån och grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Låt kalan kallna och servera med vaniljkräm eller vispgrädde.

Ska bli spännande att se hur den smakar! En idé vore ju faktiskt att baka sådant som man har gjort tidigare så att man vet att det är gott, men hur kul är det!? Jag är rädd att äpplena jag tog var lite för sura... men tillsammans med mandelmassesmeten och lite vaniljkräm så funkar det säkert!

//Hanna


6 kommentarer:

M. sa...

vilken vacker kaka:) den ser köpt ut :) du kanske ska satsa på ett lite café ;) ha en bra start på din helg:)

fruktsallad sa...

Men är det inte alltid så, att man vill testa nytt när man ska bjuda på något? Knäppt egentligen! Man oroar sig ju bara att det inte blir bra. Den där kakan ser toppen ut, jag har också kikat in den hos Allt om Mat!

Anonym sa...

mums, så gott! =)

Anonym sa...

Den där kakan verkar jättegod och mandelmassa...mums!
Jag har kollat och du är min närmsta matbloggranne!
Ha en bra helg

Anonym sa...

Vad den ser god ut, fint mönster ovanpå.

Hanna sa...

Molly: Tack! =) Men med tiden det tog att göra pajerna så vet jag inte om det är värt det! hahah!

Fruktsallad: Jaa, jag förstår inte! =) Men det är ju alltid roligt att testa nya saker.

Fillibaba: Mm, den var god!

Karin: Mm, kakor med mandelmassa är såå gott!

Emma: Ja, fast det var lite pillrigt.