måndag 29 september 2008

Fläskpannkaka och lingonvitkål.

Idag gjorde vi fläskpannkaka till middag. Jag och Joel har gjort det två gånger nu och båda gångerna har vi misslyckats... eller misslyckats kanske var fel ord, det har gått mindre bra. Första gången stekte vi fläsket i ugnen men hällde bort allt fett innan vi hällde i smeten vilket resulterade i att pannkakan brände fast rejält. Den här gången lät vi fettet vara kvar men plåten som vi använde var sned så en tredjedel av pannkakan vart alldeles bränd. Tycker dessutom att den var väldigt tunn, kanske skulle ha haft en mindre form?

Fläskpannkaka
200 g fläsk (vi tog bacon)
2 dl vetemjöl
3 ägg
6 dl mjölk

Skär fläsket i små tärningar. Bryn det i en långpanna. Det går bra i ugnen. Rör om lite då och då så att fläsktärningarna inte bränner fast. Vispa upp äggen i en skål. Häll i mjölken och mjölet och rör ihop till en jämn smet. Blanda de brynta fläsktärningarna med smeten. Häll smeten i den stekflottiga långpannan och grädda i ugnen i 20-25 minuter.

Till detta åt vi strimlad vitkål som jag blandade med skivad rödlök och rårörda lingon, ett supergott tillbehör!!!

Förresten.... avin kommer ju dagen innan paket kommer, så jag fick inte kameran i dag. =( Snacka om att jag vart besviken. Jaja, ni får stå ut med dålig kvalité på korten medans jag är nere i huvudstaden.

//Hanna

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fläskpannkaka är sååå himla gott!

Kristine sa...

Jag förstår att du misslyckats, det var ett lite konstigt recept :) Här kommer ett mycket bättre:
2 ägg
lite salt
9 dl mjölk
4,5 dl mjöl (hälften rågmjöl, hälften vete är gott)
bacon

vispa ägg och salt, häll i mjölk och mjöl. häll i en smord långpanna. skär bacon i skivor och lägg direkt på smeten, behöver ej stekas först. grädda i ugnen 250 grader, ca 25 minuter.

Ät och njut.

lina sa...

Jag älskar fläskpannkaka! Har också misslyckats när jag använde en sned plåt en gång:)

Anette sa...

Jag brukar ha 4 ägg i min fläskpannkaka... sist blandade jag i både kruskakli och krossade linfrön i smeten vilket gjorde att man inte kände sig så "stoppat" mätt efteråt... de ger ju inge skillnad på smaken heller.
Lycka till med flygningen idag... jag håller tummarna.. och biter på naglarna/modern

Anonym sa...

Åh det är ju så gott! Men det är ett mixter innan man hittar just rätt! Jag laborerade länge å väl innan jag blev nöjd och, resultatet blev kanon, hemligheten är nog MÅNGA ägg! Här finns mitt recept : http://kryddburken.wordpress.com/2007/03/30/ugnspannkaka/ Ha en bra dag!

Anonym sa...

fläskpannkaka ÄR svårt! jag överlåter det till mamma ;)

Anonym sa...

Jag brukar sätta i något extra ägg i smeten, tycker att den blir bättre då.
Har också provat varianter med att byta ut en del av vetemjölet mot grövre mjölsorter eller piffa till det med lite havregryn. Att riva ner en morot i smeten är också gott!

Anonym sa...

grejen är den att öka på vetemjölsmängden. Ser att du använder ungefär samma mängder när man gör tunnpannkaka och då blir det lite tokigt. Men kör hälften vetemjöl av vätskemängden så blir det nog bra och ta lite salt med för baconet har lite för lite sälta för att få till rätta smaken.