måndag 27 oktober 2008

Stekt korv med senapssås.


Jag har varit sugen på att göra senapssås länge nu så dagens middag vart stekt falukorv med senapssås och bulgur som jag blandade med kikärtor och borlottibönor. Ungefär så här gjorde Joel senapssåsen:

Stark senapssås
1 msk smör
2 msk vetemjöl
4 dl mjölk
1 krm salt
1 krm vitpeppar
1-1½ stark senap
½ msk honung

Smält smöret i en stor kastrull. Rör i mjölet och späd sedan med mjölk. Låt koka upp på högsta spisvärme under ständig bottenomrörning och tillsyn. När såsen kokar slås värmen ner till svag och såsen får sjuda 5 minuter. Rör om hela tiden, vispa inte; då blir såsen seg. Smaksätt med salt och peppar, senap och honung, smaka emellanåt, så du själv blir nöjd.

Joel tyckte att såsen vart riktigt god, själv kom jag ihåg att jag inte tycker om senap, så i morgondagens lunchlåda tar jag en klick ajvar till korven istället för senapssås!

Testade borlottibönor för första gången idag! Dom var ju riktigt goda!!!

//Hanna

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken spännande blandning av gammal husmanskost och lite nytt sådär med tanke på bulgurkikärtsblandningen! :) jag är inte heller så förtjust i senapssås så du gör alldeles rätt i att ta ajvar tycker jag :)

Anonym sa...

verkar jättegott! =)

Anonym sa...

Ska testa att göra senapssås, har aldrig testat det förut. Det verkar gott. :)

Hanna sa...

Anna: Ja, det vart en liten mix där med traditionellt och nytt!

Filibabba: Det var det nog om man tycker om senap! Hahah!

Unga morsan: Som sagt, gillar man senap är det nog gott! =)

Anonym sa...

Jag gillar senap! Tack för tipset det var länge sedan man tänkte på detta.

Nadja