söndag 12 oktober 2008

Hoisinglaserad köttfärslimpa.


Igår var det dags för den efter längtade handlingen! Jag var faktiskt så duktig att jag planerade hela 12 middagsrätter innan vi for för att ha alla ingredienserna hemma! Inte illa va!? =)

Det vart ingen film med brorsan i går, istället spelade vi lite spel efter sminkvisningen och så vart det en sväng på Plaza!

Hoisinglaserad köttfärslimpa
500 g nötfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl mjölk
2 ägg
2 msk fransk senap
1 tsk salt
2 krm peppar
1 msk smör
6 morötter
1 gul lök
2 dl hoisinsås

Sätt ugnen på 175°C. Blötlägg ströbrödet i mjölken. Blanda noggrant ihop ströbrödsblandningen, färs, ägg, senap, salt och peppar. Forma till en limpa och lägg över på en välsmord ugnsplåt. Skala och strimla löken. Skala och skär morötterna i stavar. Lägg dem runt köttfärslimpan. Ställ in i ugnen på mellersta falsen i ca 45 minuter. Ta ut och pensla på hoisin-såsen efter halva tiden. Låt svalna ca 10 minuter före servering.

Till detta skulle man servera potatismos men det åt ju vi i går så vi hade kokt potatis istället. Förutom potatisen så hade jag även brysselkål och lingonsylt!

//Hanna

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har tänkt göra köttfärslimpa jättelänge och jag såg ett recept hos kryddburken som jag tänkte testa men nu har det receptet absolut fått konkurrens för din köttfärslimpa ser SJUKT god ut :)

Anonym sa...

Oj jäklar så gott det där lät!! Jag instämmer med Annas inlägg ovan! :-)

Anonym sa...

köttfärslimpa är ju så gott! och jbrysselkål och lingonsylt som du hade till SKA man j uha ;)

Anonym sa...

Åh, vad det ser gott ur. Köttfärslimpa med lingonsylt, mm. Spännande med hoisinsåsen också. Duktig du var som kom på tolv rätter! Jag försöker verkligen planera men det är så svårt ibland, så kul att handla :P

Anonym sa...

Helt underbar blogg! många bra vardagsrecept som inte tar flera timmar i köket, du är jätte duktig! keep up the good work!=)) Mvh Jennifer

lina sa...

Mums vad gott! Kan tänka mig att det är mycket smak på den där varianten. måste testa!

Hanna sa...

Anna: Jag såg också Kryddbrukens härliga köttfärslimpa, det var därför jag vart sugen på att göra en! =)

Kryddburken: Det var du som gjorde mej sugen på köttfärslimpa! =)

Carolina: Ja, visst är det de bästa tillbehören!!

Emma: Eller hur!? =) Jag är skitnöjd över mej själv när det gäller den middagsplaneringen!

Jenkar: Tack så mycket!!! Vad glad jag blir! =D

Lina: Ja det var det... Jag rekommenderar den!!