lördag 11 oktober 2008

Lax med nötter.


Jag fick en kokbok av mamma för ett tag sedan som heter Hop Kok, sex kulturer möter det svenska köket. I den här kokboken har man tagit sex utländska kockar och sex svenska som lagar mat tillsammans. Jaag tycker att den verkar hur kul som helst! Idag testade jag ett laxrecept ur den, receptet kommer från chile. Receptet är för två personer.

Lax med nötter
350 g lax
1 vitlöksklyfta
½ citron
1 krm vitlökspulver
2 krm salt
1 dl valnötter
1 paprika, gul eller orange

Sätt ugnen på 250 grader. Dela laxfilén i två bitar. Lägg i två smorda unsäkra portionsformar eller i en stor. hacka vitlöksklyftan, riv skalet på citronen, pressa ut saften. Krydda laxen med vitlökspulver, salt, hackad vitlök och citronskal. Lägg på valnötterna. Strimla paprika och lägg tunt laxbitarna. Häll över citronsaft. Täck formarna med folie. Tillaga 10-20 minuter. Servera med potatismos.

Fisken vart jättegod, fast godast tyckte jag att paprikan vart! =) Nu ska jag i väg på sminkparty, sedan tror jag det blir film med lillebror.

//Hanna

//Hanna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad gott det låter och ser ut! Ugnsbakad paprika är ju så gott och lax är ändå godare :)Synd bara att man är nötallergiker :( ha en fin helg!

Hanna sa...

Anna: Paprikan vart supergod när den drog åt sej citronsaften!!