fredag 29 februari 2008

Soppa?

Jaa, ibland blir det inte alltid som man har tänkt sej. Jag har ju sagt att jag ska försöka att äta soppa en dag i veckan. Idag skulle det därför blir en thai-inspirerad soppa med räkor. Men det vart inte riktigt som jag hade tänkt mej. Ungefär så här var tanken:

Thaisoppa med räkor
1 burk kokosmjölk, light
1 morot
1 purjolök
1 bit ingefära
1 vitlöksklyfta
fisksås
savoykål
2-3 tsk grön currypasta
risnudlar
räkor
salt

Jag började med att skiva moroten och strimla pujrlöken och savoykål, kokade upp kokosmjölk och ett par teskedar currypasta sedan åkte grönsakerna ner. Därefter pressade jag in en vitlöksklyfta och rev i en bit ingefära. So far so good, jag provsmakade och tänkte: Mm, det här kommer att bli en god soppa.

Sedan gjorde jag misstaget, i hällde jag typ två matskedar fisksås och så saltade jag. Jag hade kanske kunna börjat med lite grann bara, för när jag provsmakade var soppan alldeles för salt och hade en tydlig smak av fisksås. Jaha, vad gör man då? I kylskåpet hade jag en Milda extra så jag hällde i ungefär en halva innan den salta smaken hade avtagit, men då hade även mycket av all annan smak avtagit.

Så i med mer currypasta, provsmaka, mer currypasta, provsmaka, ingefära, provsmaka. osv. Jag smakade och smakade och när man har smakat för mycket... då är det inte så gott längre. jag ropade in Joel och han tyckte att det var gott, (han tycker visserligen att allt är gott) men då kände jag att det räckte och kastade i nudlarna som fick koka med ett par minuter innan en näve räkor åkte ner. Jag vände mej om och gick och hämtade vitlöksbrödet vi skulle käka till och när jag kom tillbaka var det inte längre än soppa utan, hm... nudlar i sås?


Nåja, maten gick och äta, Joel tyckte att det var jättegott. Men inte vart det soppa i alla fall! =)
//Hanna

1 kommentar:

Anette sa...

Ha ha.... Du är min flicka du... Typiskt sånt jag alltid gör.... "det var inte rikitgt meningen...."
kram/modern