måndag 25 februari 2008

Savoykål

I morron ska jag göra hamburgare till middag. I kokboken Street Food finns det ett recept på krabburgare som serveras med inlagd spetskål. Jag tyckte att kålen lät spännande och bestämde mej för att testa det till våra burgare. När vi var på affären hade dom inte spetskål, såklart, så jag tog savoykål istället, tyckte att det kändes som ett bra alternativ till spetskål då jag inte ville använda mej av vanlig vitkål. Jag har inte så jättestor erfarenhet av savoykål, men ska inte den vara rätt mild!? Den här kålen var så stark att det nästan sved i munnen sedan jag hade käkat den.

Jag gjorde i alla fall den inlagda kålen och hoppas på att den smakar bättre i morron när den har dragit åt sej smakerna, lagen vart jättegod. Eller... borde jag låta bli att äta den kanske?

Så här gör man:
½ huvud kål
2 dl vatten
1 dl risvinäger
1 dl socker
½ dl japansk soja
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 cm färsk ingefära

Koka upp ingredienserna till lagen. Strimla kålen och lägg i en bunken, häll över den kokande blandingen. Lägg en assiett över kålen och ställ något tungt på den. Ta upp ingefäran före servering.

Jag får hålla tummarna för att det smakar bättre i morron, eller så kanske det finns spetskål i stugun!?
//Hanna

Inga kommentarer: