lördag 9 februari 2008

Patsy's Lasagna





Ja, idag är jag ju hemma hos mamma, eftersom vi båda är väldigt matintresserade hade vi bestämt oss för att testa ett nytt recept. Jag kikade på Martha Stewart för ett tag sedan och såg när dom gjorde en lasagne som såg så god ut. Jag satte mej och översatte receptet till svenska och har varit sugen på att testa det sedan dess. Men det känns inte riktigt som något jag skulle ställa mej och göra när bara Joel och jag ska äta. Mamma tyckte också att recptet lät spännande så då tog vi och gjorde Patsy's Lasagna.

Patsy´s Lasagna
1 frp lasagneplattor
Grovsalt
5 dl tomatsås
1 sats köttbullar
En bit parmesanost
Färsk basilika
3 st chorizokorvar
Mozarellaost
1 burk färsk ricottaost
1 stort ägg

Gör så här:
Koka lasagneplattorna i saltat vatten till det blir formabara. Sätt ugnen på grader. Dela en lasagneplatta på mitten toppa i sås och lägg i kanten, låt halva hänga utanför. Fortsätt hela vägen runt, lägg plattor doppade i sås i mitten så att hela botten täcks. Blanda köttbullarna tillsammans med 3/4dl parmesanost och basilika. Häll över i botten på lasagneformen. Häll över sås och täck med lasagneplattor. Skär korven i mindra bitar och blanda med 3/4dl parmesanost och häll i lasagneformen. Häll över såsoch täck med lasagneplattor. Blanda mozzarella med ¾ dl parmesanost häll över i lasagneformen, häll över sås och täck med lasagneplattor. Blanda ricottaost med ¾ dl parmesanost och ägg. Sprid i ett jämnt lager över lasagnen och toppa med sås. Täck med lasagneplattor men inte ända ut till kanten. Stryck sås på alla lasagneplattor och vik upp kanterna. Tillaga i ugnen med en form vatten i botten i ca 40-45 min.

Patsy´s meatballs
3/4 dl färskt ströbröd
1 dl mjölk
1 finhackad lök
2-3 finhackade vitlöksklyftor
500g färs
1 sort ägg
2 ägg gulor
1/3 dl finhackad persilja
1/3 dl finhackad oregano
1½ dl färsk riven parmesanost
Grovsalt och färsk svartpeppar.

Sätt ugnen på 175*. Häll mjölken i skålen med ströbröd och låt det absorbera. Stek lök och vitlök tills de har blivit genomskinliga. Blanda köttfärsen med ströbröd, lök, ägg, persilja, oregano och parmesanost. Salta och peppra. Blanda med händerna tills allt är ihop mixat. Rulla till köttbullar. Stek i stekpanna tills de har fått fin färg. Låt de bli färdig i ugnen ca 12-15 min.

Receptet är ändrat en aning, framför allt måttangivelserna. i Orginalreceptet skulle det bla vara 1 kilo choritzo och 1 kilo mozarella. Nu när jag skulle till och blogga så sökte jag på Patsy´s lasagna för att vara helt säker på att jag stavade lasagna rätt, då kom jag till en sida där dom skrev: Looking for a delicious, easy-to-make dish? Alltså!!? De här är den mest avancerade lasagnen jag någonsin har gjort...

Just nu sitter jag och väntar på att maten ska bli färdig. Jag kommer att bli otroligt besviken om det inte blir supergott!! Kika in på
Mammas blogg för bilder och betyg på det färdiga resultatet. Hon kommer också att blogga om hallonsufflén vi ska käka till efterrätt.

//Hanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Hehe din kommentar om Looking for a delicious, easy-to-make dish?, kan inte annat än hålla med. Har ju lite problem med lasagne själv...men den här såg jättegod ut! Ingredienserna får det att vattnas i munnen. Och på tal om stor mängd, jag hittade ett kyckling lasagne recept tidigare i veckan (som jag utgick ifrån när jag gjorde min) där det stod hur man gjorde för 16 och 160! Vet inte varför de stod de mängderna, kanske jag hamnade på en företagssida!

Trevlig kväll!