måndag 4 februari 2008

Grillad korv, Suomi-style.

I helgen var alltså jag och Örjan ner till Marja-Liisa och Penti för att hämta hem en bil. Vi for ner med tåget på fredag eftermiddag och stannade tills söndag förmiddag. Det var en trevlig helg. Vi kom fram ganska sent på fredagen och en smarrig smörgåstårta stod och väntade på oss.

Lördag for vi in till Västerås och var på en massa affärer, däribland Biltema, Jula och Nisses. Köpte mej bla en bordsgrill. På lördagskvällen grillade vi finsk korv i deras öppna spis och käkade Suomi-style, dvs tillsammans med hackad lök som man blandar med ketchup, senap och bostongurka. Senap och bostongurka toppar inte riktigt min lista, så jag hoppade gurkan. Fast senap var faktiskt gott till det här!!

Helgens godaste: Lördagens middag: potatisgratäng och rulader med katrinplommon och äpple.


Helgens yraste: Marja-Liisa hade ritat en karta åt oss så att vi skulle ta oss ut till motorvägen på snabbaste vis, Örjan utsåg mej till kartläsare och jag sitter och studerar kartan när han frågar: Jaha kartläsaren, hur ser det ut!? - Joodå, det ser bra ut, vi ska rakt fram i rondellen här, säger och jag kikar upp på Örjan som ser brydd ut. Sedan tittar jag fram på vägen och inser att vi är på en raktsträcka och det inte finns en rondell så långt ögat når.

Jag fick med mej en förpackning av den goda finska korven och när jag kom hem i går kväll var jag bara tvungen att inviga bordsgrillen. Sedan bjöd jag Joel på korv på finskt vis. Inte helt otippat (lökälskare som han är) tyckte han att det var supergott.

//Hanna

3 kommentarer:

lina sa...

Vad mycket god mat du lagar!!! Nu ska jag sitta här och kika runt ett tag!

Anonym sa...

haha... precis det där berättade Örjan om också... Sån korv kan man köpa på Willys.... bara så du vet =)
kram

Hanna sa...

Lina: Vad kul att du tycker det!! =)

Mamma: Åh, vad bra! Marja-Liisa trodde att den skulle gå att hitta här uppe också, den var ju super god.