söndag 17 februari 2008

Kyckling Marengo

Dagens middag: Kyckling Marengo, på Hannas mammas vis. I kyckling marengo ska man egentligen ha smålökar och champinjoner... och gärna en skvätt vin. Men vin och smålökar hade jag inte hemma och champinjoner tycker varken jag eller Joel som, så så här gjorde jag:

Kyckling Marengo
2 kyckling filéer
2 stora gula lökar
1 burk hela tomater
krossad tomater
2 vitlöksklyftor
1 ½ tärning hönsbuljong
örtsalt, peppar

Skär kycklingfiléerna i munsbitar. Stek i olja, salta och peppra. Lägg över i en gryta. Bryn löken (det ska vara mycket lök i den här grytan... jag hade två jättestora) och lägg över den också i grytan. Häll över en burk hela tomater, smula ner buljongtärningarna och pressa i vitlöken. Låt koka i ca 20 minuter, tills köttet är mört. Smaka av med peppar och örtsalt. Jag tyckte att det vart lite lite tomater och hade en öppnad tetra med krossade tomater i kylen så den åkte med också. Jag tror att det hade varit gott att kasta i lite svarta oliver på slutet men Joel tyckte vi skulle servera dom bredvid, så dom åkte ner i salladen istället.


//Hanna

3 kommentarer:

Anette sa...

HM... "på Hannas vis"????
Det känns lite som det var på mitt vis det där... men det är ok... stjäl det du =) kram/modern

Anonym sa...

På Hannas eller moderns vis...gott lät det iaf. ;)

Värt att testa! Kommer nog utesluta vinet ändå om jag gör det, är inte så förtjust i vin nämligen.

Hanna sa...

Mamma: eftersom jag inte kom i håg hur du gjorde, så trodde jag att det vart på hannas vis..... =P

emma: det är gott! =)