torsdag 1 juli 2010

Tävling - Kokbok!


God morgon gott folk!
Tänkte starta denna torsdags morgon med en liten tävling. BBC Lifestyle började sända en seriematprogram med namnet "Food with personality" den 30 maj. Det finns en massa somriga recept och bilder här på deras sida, men jag har även fått möjlighet att lotta ut Ching kitchens nya Kokbok!!

Allt du behöver göra för att vara med i tävlingen är att kommentera detta inlägg innan den 9/7 kl. 18.00. Här nedan kommer ett recept ur kokboken.


Chili chicken chow mein
200g mung beans noodles
3 chinese dried mushrooms, soaked in boiling water for 20 min, drained
1 tsp sesame oil

200g chicken breast, chopped into 2 cm chunks
1 egg whites, lightly beaten
1 tbsp cornflour
1 tbsp dark soy sauce
2 tbsp groundnut oil
2 cloves garlic, crushed
1 piece ginger (2cm)
1 red chili, seedes removed, chopped
1 tbsp light soy sauce
1 tbsp chili sauce
1 medium carrot, coarsley grated
60 bean sprouts
60g shredded spring onions
1 dash of sesame oil
0,5 tsp salt and 0,5 tsp black peppar
1 tbsp coriander leaves chopped

Cook the mung bea noodles in a pan of boiling water for 2-3 minutes until tender. Tip into a colander and rinse with cold water before drizzling with sesam oil. Drain the mushroom from thier soaking water, remove and discard the stems, and roughly chop.

Mix the egg withe with the cornflour and dark soy sauce, and mix with the chicken pieces. Heat the groundnut oil in a wok and toss in the garlic, ginger and red chili, Stirfry for one minute over a high heat.

Add the chicken to the wok and continue frying for another minute. Add the light soy sauce, chili sauce and chopped mushrooms, followed by the mung bean noodles. Stir fry for 1 more minutes or until the noodles are warmed trough. Stir in the carrots, bean sprouts, spring onios, sesame oil and seasoning. Scatter with chopped coriander and serve straight from the pan.

Låter gott eller hur, och inte alls speciellt avancerat! Så kom igen och kommentera! =)
//Hanna

16 kommentarer:

Karoleen sa...

Vilken trevlig vinst. Klart man hoppas på att vinna.

Emmas Kök sa...

Kinamat är ju bara såå gott men tyvärr är jag inte så bra på att laga det själv än. Hoppas på inspiration och vägledning med denna bok :)

Naida sa...

Kanske har man lite tur och vinner en bok idag?

Katarina L sa...

Den skulle jag vilja vinna :)

emman sa...

Men Åh, en kokbok är ju alltid roligt! :)

Sofie (Leopold) sa...

Jag älskar kinamat, bring it on! ;)

Lena sa...

Jag vill gärna vinna en kokbok. :)

Carina sa...

Oh!! Från min sons hemland skulle så gärna bli bättre på att laga kinesisk mat. Håller tummarna :)

Michael Nilsson sa...

Jag vill gärna boken vinna
för att goda rätter finna
för att göra familjen nöjd
med Kina-kökets fröjd

Kinamat är bara så gott1
Micke

Jessica sa...

Här får du en kommentar!

Hallon & Blåbär sa...

Nya kokböcker är alltid välkommet =)

Lina sa...

Kinesiskt vore kul att kunna laga själv, det är svårt att hitta bra recept på internet.

Anonym sa...

Maten i denna receptbok verkar mycket godare än det de serverar på china-restaurangerna... Jag är lite dålig på att tyda recept på engelska. Så om jag vinner denna receptbok ska jag anta utmaningen som det blir, att laga maten efter recepten. Det skulle vara jätteskoj! För jag kommer nog antagligen aldrig att köpa en receptbok på engelska, det är jag för mesig för att göra... Men vinner jag den, ja då ska här lagas mat efter recepten... Garv, i alla fall försöka... Hälsningar kisse70@yahoo.se

Hanna sa...

En ny kokbok skulle ju sitta fint :)

missfranklin sa...

hallojs!
när jag pluggade i kalmar, bodde jag i en korridor där vi en termin fick besök av en kinesisk kvinna som doktorerade på högskolan i kalmar. det var lite lurigt att förstå hennes engelska (tog t.ex. en kvarts gestikulerande och förklarande för att komma fram till ordet shrimps :-) ), men vi pratade ofta om mat när vi lagade mat samtidigt i köket. jag minns speciellt en kväll då vi hade knytis på korridoren och alla 13 gjorde sin specialitet. hon gjorde någon sorts piroger med fläskfärs, lök och en massa annat som självklart gjorde succé.
om jag vinner boken kommer jag att ägna många tankar åt hur det gick för den kinesiska kvinnan, vars engelska utbud av matord var tämligen begränsat :-)

dagenskreativa sa...

Hej:) Är gärna med & tävlar om en bok:)

Kram Anna