torsdag 29 oktober 2009

Kryddiga biffar med bulgur och morotstzatziki


Nu är köket nästan färdigt!! Det är så pass klart att det går att laga mat igen i alla fall. Idag vart det kryddiga biffar, typ dom här med bulgur och morotstzatziki. Mycket gott!! Så här gjorde man morotstzatzikin.

Morotstzatziki
2 -3 morötter
olja
1 klyfta vitlök
½ tsk salt
1 nypa svartpeppar
½-1 krm spiskummin
2 dl turkisk yoghurt

Skala morötterna och riv dem medelgrovt. Stek dem i olja utan att de får färg och låt dem kallna. tillsätt pressad vitlök, salt, svartpeppar och kummin. Blanda med yoghurten och servera.

//Hanna

4 kommentarer:

Sara sa...

Ja, jag blev lite chockad när jag såg all snö.. Ja vi får leta en ny helt enkelt:p

Hallon & Blåbär sa...

Ser supersmarrigt ut, morotstzatziki har jag varit sugen på att testa.

Ha en bra helg!

Hanna sa...

Sara: Ja, vi får göra det.

Hallon och blåbär: Gör det! Det var gott!! =)

Växelhäxan från norrland sa...

Morotstzatsiki ha jag inte hunnit pröva.
Dock så ha jag prövat göra nån som hette, få se va var det nu?
Jo, tror att den heter sommartzatsiki.
Den va riktigt god, hittade receptet i en matbrochyr från guldkorn tror jag att det va..
Måste nog kolla vart jag ha det.
Ha en fortsatt trevlig dag.