torsdag 8 oktober 2009

Röd bulgursallad.

Idag vart det röd bulgursallad till middag. Bulgurn färgades röd rödbetor.

Röd bulgursallad
1 port bulgur
1 kycklingfilé
2 rödbetor
fetaost
körsbärstomater
rödlök
salladsmix
vinägrett på olivolja, balsamvinäger, salt och peppar

Lägg kycklingfilén i marinad i ett par timmar. Kör i ugnen ca 20-30 min tills den är helt genomstekt. Skiva rödbetorna och koka 5-10 minuter, beroende på tjockleken på skivorna. Tillsätt bulgurn, koka enl förpackningen. Häll bort vattnet. Sprid ut salladsmix på en tallrik tillsammans med skivad rödlök. Lägg på bulgur och skivor av kycklingfilén, rödbetor och körsbärstomater. Häll över vinägrett och servera.

Det vart lite knasigt med middagen idag... Joel jobbar natt denna vecka och eftersom det vart jättemycket kasslergratäng över sedan middagen häromdagen så bestämde jag mig för att bara laga middag till mej idag, en Hanna-middag. Berättade detta för Joel och att han fick ta resten av gratängen. Kycklingen, rödbetorna och bulgurn fixade jag igår, så att det bara skulle vara att göra iordning salladen när jag kom hem. Öppnade lådan med kycklingfilén... och där låg bara en halv!! Först vart jag förbannad när jag såg att det bara var en liten kycklingfilé kvar... trodde att Joel hade provsmakat halva min middag. Sedan kollade jag bulgurn och rödbetorna, där saknades hälften också. Joel hade alltså missuppfattat (eller inte lyssnat? ;)) och därför tagit hälften av maten.

Nu var jag inte längre arg utan mest bekymrad. Jag hade ju valt att göra en bulgursallad eftersom Joel inte gillar bulgur och dessutom visste han inte att jag hade tänkt att göra en sallad så han åt alltså en halv kycklingfilé, bulgur (som han inte gillar) och en rödbeta!!! Stackarn, vad han måste ha tyckt att jag var snål med maten!! Som tur var åt han det där till lunch tillsammans med nån macka och har en massa kasslergratäng till middag. Hahaha! =D

Nu far jag till Stockholm. Ska på utbildning i morron och sedan stannar jag över helgen. Ha det bra!
//Hanna

6 kommentarer:

Sara sa...

haha:D

Filibabba sa...

vad gott det ser ut! Fetaost och rödbetor passar så bra ihop! =)

Camille sa...

Din blogg är så fin!! Verkligen, jag äter härifrån jätte ofta! bästa recepten :)

Hanna sa...

Sara: =D

Filibabba: Ja feta och rödbetor är en supermix!!

Camille: Åh vad glad jag blir! Tack för att du kommenterade! =D

Anonym sa...

Det där ser verkligen kanongott ut! Rödbetor till kyckling & bulgur ska jag minsann anamma! :-)

Hanna sa...

Kryddburken: Det tycker jag! Mycket mycket gott!! Speciellt med fetaost till! =)